S/S VIELLE MONTAGNE III.

Byggd 1916 av Motala Verkstad, Motala.

Varvsnummer. 466.

Dimensioner. 30,57 x 6,82 x 3,16 m.

Efter ombyggnad. 31,80 x 6,89 x 2,40 m.

Brt. 231.

Efter ombyggnad. 289.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, Albin Marin dieslar.

Effekt. 220 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, Albin Marin dieslar.

Effekt. 220 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DS11 dieslar.

Effekt. 225 kW.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Passagerare. 170.

RN. 5823.

IMO. 5380027.

1916 03 15. Kölsträckt.

Levererades i juni 1916 till Sven Otto Torell, Åmmeberg. 

1916. Insatt för Franska gruvbolaget Vielle Montagne som lastfartyg på traden Åmmeberg - Göteborg. Fraktar zinkmalm.

1930 12 09. Kolliderar med Tyska KRESSMAN i Göta älv söder om Lilla Edet och sjunker.

1930 12. Bärgas och repareras vid Lödöse varv.

1957. Byts ångmaskin ut mot diesel.

1967 02. Såld till Einar Arne Lennart Olausson, Mellerud. Omdöpt till ARNÖ.

1973 10. Såld till T.R. Göransson, Lidköping.

1974 10 14. Såld till Kjell Karlsson, Kristinehamn och P.H.R. Rutgersson, Karlstad.

1975 02 18. Såld till Gösta Albin Weistrand, Harge. Omdöpt till VÄTTERÖ.

1983 04 12. Såld till Jan Christer Bertil Sjöö, Stockholm.

1989 08 30. Såld på exekutiv auktion till Rederi AB Göta Kanal, Göteborg. Omdöpt till MOTALASTRÖM.

1989. Ombyggd till passagerarfartyg vid Falkenbergs varv, Falkenberg. Förlängs och nytt maskineri installeras.

1989 12. Såld till Rederi AB Titania, Göteborg.

1990. Insatt på Göta Kanal på sträckan Töreboda - Vadstena - Berg.

1994 12. Såld till Ab Canalroute, Lidköping. Hemmahamn Göteborg.

1996 10 11. Omdöpt till RIDDARHOLMEN. Hemmahamn Stockholm.

2009 12. Såld till Göta Kanal Charter Stockholm AB, Stockholm

2011 03 29. Rederiet byter namn till Blidösundsbolaget Management Ab, Stockholm.

2011 04 01. Såld till Blidösundsbolaget Ab, Stockholm.

2015 07 04 - 2015 08 07. Utchartrad till Fejans krog Ab, Gräddö och blir restaurangfartyg vid Fejan.

M/S RIDDARHOLMEN.

Tillbaka till Göta Kanal Charter.

© 2021 faktaomfartyg.