M/S VILLE DE DUNKERQUE.

Byggd 1978 av Soc. Metallurgique & Navale Dunkerque-Normandie, Dunkerque, Frankrike.

Varvsnummer. 304.

Dimensioner. 169,25 x 25,0 x 7,74 m.

Efter ombyggnad. 193,20 x 25,0 x 7,80 m.

Brt/ Dwt. 8670/ 10800.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 21491/ 15600.

Maskineri. Två Sulzer 12ZV40/48 dieslar.

Effekt. 12798 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 2240.

Efter ombyggnad. 2500.

IMO. 7624051.

Systerfartyg. VILLE DU HAVRE. RO-RO GENOVA RO-RO MANHATTAN.

1977 04 15. Kölsträckt.

1977 10 29. Sjösatt.

Levererades i juni 1978 till Societe Francaise de Transports Maritimes, Dunkerque, Frankrike.

1978 06 14. Avgick Dunkerque mot Marseille via Valencia.

1979. Utchartrad till Foss Line. Omdöpt till FOSS DUNKERQUE. Hemmahamn Fos-Sur-mer.

1979.  Insatt mellan Rotterdam - Antwerpen - Bremen - Felixstowe - Jeddah - Damman - Dubai - Hodeidah - Port Sudan - Kuwait - Aqaba - Yenbu.

1981. Omdöpt till VILLE DE DUNKERQUE efter avslutad charter.

1983. Hemmahamn Dunkerque.

1986 01. Utchartrad till Grimaldi Line, Italien. Omdöpt till G AND C EXPRESS.

1987. Utchartrad till OT Africa Line. Hemmahamn Port Louis.

1988. Såld till Compagnie National de Navigation, Mauritius.

1988. Såld till Odvar Olsen, Oslo, Norge. Omdöpt till RAILRO.

1989 01 - 1989 11 27. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Omdöpt till DANA HAFNIA. Insatt mellan Helsingborg - Immingham - Harwich.

1989 12. Såld till Comp. de Trans Maritimes par Rouliers, Nassau, Bahamas. Omdöpt till MAERSK ESSEX

1989 12 14. Utchartrad till Kent Line. Insatt mellan Zeebrugge - Dartford.

1992. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark. 

1992 07 10. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark för övertagande i januari 1993. 

1992 11 06. Registrerades fartygets namn i Danskt register.

1993 01 18. Övertagen och omdöpt till TOR DANIA.

1993 01 18 - 1993 01 25. Utchartrad till NATO för resa mellan Newcastle - Marchwood - Granvin - Esbjerg.

1993 01 26. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1993 04 15. Omdöpt till BRIT DANIA. Insatt för Britline (DFDS/ Maersk) mellan Esbjerg - Harwich.

1993 09 13. Omdöpt till TOR DANIA.

1994 02 27 - 1994 03 12. Utchartrad till NATO för resa mellan Esbjerg - Immingham - Granvin - Trondheim - Sørreisa - Esbjerg.

1994 03 19 - 1994 03 27. Utchartrad till NATO för resa mellan Esbjerg - Sørreisa - Southampton - Harwich. 

1995 04 18 - 1994 05 28. Förlängd vid Hortens Verft, Norge.

1995 05 30. Insatt mellan Göteborg - Immingham - Harwich.

1999 02 07. Ankom Göteborg med ett roder bara, den andra hade lossnat.

1999 05 13. Efter reparation, insatt mellan Göteborg - Immingham.

2000 05 13. Insatt mellan Göteborg - Gent.

2001 05. Insatt mellan Esbjerg - Immingham.

2003 10. Såld till Seaheron, Oslo, Norge. Återchartrad på fyra år till DFDS Tor Line. 

2003 10 21. Övertagen av dom nya ägarna. Satt under Svensk flagg, hemmahamn Göteborg.

2004 05 05 - 2004 05 23. Insatt mellan Immingham - Rotterdam.

2004 05 25. Insatt mellan Cuxhaven - Immingham.

2004 08 24. Registrerad för Goliat RoRo KS, Oslo, Norge.

2006 01 10. Så lyckades fartyget komma emellan bogserbåten EMSTUG och pontonen EMSPONTON 7 utanför Cuxhaven. Pontonen kolliderade med TOR DANIA. Ombord pontonen fanns delar till kryssningsfartyget NORWEGIAN PEARL som byggs vid Meyer Werft och dessa delar hamnade i vattnet. Delarna bärgades.

2006 01 13. Ankom Bredo, Bremerhaven, Tyskland för reparation.

2006 01 28. Åter i trafik mellan Cuxhaven - Immingham.

2007 09. Såld till Doyen Shipping, Ltd, London, England. 

2007 11. Ankom Remontowa, Gdansk.

2008 01 31. Avgick Gdansk.

2009 12 19 - 2009 12 23. Insatt mellan Immingham - Rotterdam/ Antwerpen.

2009 12. Insatt mellan Cuxhaven - Immingham.

2012 04. Avslutad charter till DFDS.

2012 05 01. Sista dagen i trafik mellan Cuxhaven - Immingham.

2012 05. Avgick Europa mot Misurata, Libyen.

2012 06 12. Ankom Purfleet.

2012 06. Omdöpt till DANIA.

2012 06. Utchartard till RMR Shipping Line. Insatt mellan Purfleet - Antwerpen - Lagos.

2012 11. Såld till Indiska upphuggare.

2012 11 28. Ankrade fartyget upp utanför Alang, Indien.

2012 12 04. Kördes det upp på stranden.

M/S FOSS DUNKERQUE.

M/S G AND C EXPRESS.

M/S RAILRO.

M/S DANA HAFNIA.

M/S MAERSK ESSEX.

M/S BRIT DANIA.

 

M/S TOR DANIA.

M/S TOR DANIA.

Fler bilder efter kollisionen.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till DFDS Seaways.

© 2021 faktaomfartyg.