M/S VIOLA GORTHON.

Byggd 1987 av Korea Shipbuilding & Engineering Corp, Busan, Sydkorea.

Varvsnummer. 1036.

Dimensioner. 166,02 x 23,07 x 6,98 m.

GT/ DWT. 18773/ 10917.

Maskineri. En Wärtsilä 12V32D diesel, en Wärtsilä 9V32D diesel.

Effekt. 7775 kW.

Knop. 20,0.

Lastmeter. 2201.

KM RN. 13575.

IMO. 8515893.

Systerfartyg. VINCA GORTHON.

1986 12 02. Kölsträckt.

1987 03 31. Sjösatt.

Levererades 12 augusti 1987 till Gorthon Lines Ab, Helsingborg, Sverige.

1987 09. Insatt för MoDo-Distribution mellan Sverige - Tyskland - Belgien - Storbritannien.

1988 09 18. Fick fartyget maskinrumsbrand på resa mellan Oskarshamn - Antwerpen utanför Vlissingen, Holland. Bogserades senare till HDW, Kiel för reparation som tog två månader.

1993 07 23 - 1993 08 09. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1993 08 09 - 1993 08 25. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrugge - Middlesbrough.

2000. Registrerad för Viola Shipholding S.A., Helsingborg.

2005 05 03. Registrerad för Transatlantic Rederi Ab, Skärhamn (hemmahamn Helsingborg).

2009 08 05. Omdöpt till TRANSREEL.

2016 10 16. Såld till Imperial Ship management Ab, Göteborg. Omdöpt till VINTERLAND.

2021 07. Såld Sea Logistics S.A. Majuro, Marshallöarna. Satt under Togo flagg, hemmahamn Lomé.

2021 08 01. Ankom redden till Tripoli, Libanon.

2021 10. Omdöpt till AL RAHMANI.

2022. Omdöpt till WHITELAND.

2022 09 23. Ankom Umm Qasr.

2023 02 08. Såld till Salem Al Makrani Cargo SA, Dubai, Förenade Arabemiraten. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre.

M/S VIOLA GORTHON.

M/S TRANSREEL.

M/S VINTERLAND.

M/S WHITELAND.

Tillbaka till Gorthon.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Rederi Ab Transatlantic.

Tillbaka till SOL Continental.

© 2024 faktaomfartyg.