S/S
VLADIMIR
Byggd
1900 av A. McMillan & Son Ltd., Dumbarton, England.
Varvsnummer.
371.
Dimensioner.
54,00 x 7,90 x 4,19 m.
Efter
ombyggnad. 1950. 54,24 x 7,95 x 4,27 m.
Brt/
Nrt/ Dwt. 561 / 250 / 660.
Efter
ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt1950. 499 / 257 / 800.
Maskineri.
En 3-cyl, McKie & Baxter trippelångmaskin.
Effekt.
560 ihk.
Knop.
8,5.
Efter
maskinbyte. En 4-cyl, Völund diesel.
Effekt.
364 ihk.
Knop.
8,5.
RN.
Helsingfors nr 616.
Signal.
VKFH och som finsk OHKB.
Isklass. II A.
IDno. 5540059.
1899 12 15. Sjösatt.
Levererades i februari 1900 till
S. Peterburgo-Volzhskago Parohodstva i Sudohodstva, (St Petersburg-Volga
ångbåts och shipping Co), St Petersburg, Ryssland. 1907
06 01. Såld till Wasa-Nordsjö Ångbåts Ab, (Karl Kurtén), Vasa,
Finland. Omdöpt till
FREJ. 1916
01. Aktiemajoriteten i ägarrederiet köpt av Finska Ångfartygs Ab. 1925
12 09. Ägarrederiet inkorporerat i Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors,
Finland. 1949
10 12. Såld till Laivanisännistöyhtiö Josef & August Soini, (Josef
Soini), Åbo, (c/o Oy Fenno Shipping Co Ltd.). Omdöpt till KARE. 1950.
Ombyggd till motorfartyg. 1959
06 12. Såld till Partrederi Fylgia, (Kurt Gustafson), Borgå, Finland.
Omdöpt till FYLGIA. 1961
12 08. Grundstötte i hårt väder utanför Ventspils på resa Helsingfors
- Ventspils. 1962
01 15. Lossdragen och bogserad till Ventspils. 1962
03 02. Bogserad från Ventspils mot Åbo. 1962
03 20. Anlände till Chrichton-Vulcan, Åbo för inspektion. Förklarades
CTL. 1962.
Såld av Y-vakuutus Oy (Y-försäkringar Ab) till D. Argyreas, Pireus,
Grekland. Omdöpt till ANASTASIA, samt reparerad
och åter satt i fart. |
Bild saknas.
Tillbaka till de samseglande rederierna.
© 2021 faktaomfartyg.