M/S WALKI PAPER.

Byggd 1979 av S.A. Juliana Constructora Gijonesa, Gijon. Spanien..

Varvsnummer. 255.

Dimensioner. 152,38 x 21,00 x 9,13 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 12691/ 4664/ 14467.

Maskineri. En Sulzer 6RDN68 diesel.

Effekt. 7282 kW.

Knop. 16,0.

IMO. 7403706.

1977 10 13. Sjösatt.

Levererades 23 mars 1979 till Yhtyneet Paperitehtaat Oy, (Oy Finnlines Ltd Helsingfors) Rauma, Finland.

1979 10 18. Såld till Oy Suomi Line / Finland Line ab, (Finska Ångfartygs Aktiebolaget) Helsingfors, Finland. Omdöpt till SALLA.

1980 12 12. FÅA byter namn till EFFOA.

1985 04 06. Kl. 05:32 kolliderade lastfartyget ABAKANLES med SALLA, nära Kalbådagrund, Finland, SALLA vart träffad på babords sida, samt började brinna. Bogserbåten Poseidon kom till platsen och bogserade bort SALLA mot Borgå, där hon sattes på grundare vatten eftersom risken var stor att hon skulle sjunka. Besättningen räddades, samt tre passagerare. Fartyget var på resa från Fredrikshamn till Bremen.

1985 04 07. Var elden släckt, men då hade även överbyggnaden brunnit ut.

1985 04 16. Ankom fartyget Helsingfors under bogsering, senare bogserades vraket ut till Valmet Oy, Vuosari för undersökning.

1985 06 13. Såld till Fekete & Co, A/S Tönsberg, Norge.

1985 07 12. Bogserad från Helsingfors mot Fosen Mekaniske Verksteder A/S, Fevåg, Norge av bogserbåten KRONÖ.

1985 07. Registrerad för K/S Resalla & Fekete, Co (A/S Fekete & Co A/S), Tönsberg, Norge. Omdöpt till RESALLA.

1985 07 31. Ankom Fosen Mekaniske Verksteder A/S, Fevåg, Norge.

1986 10. Provtur efter reparation under fartygets gamla namn SALLA, fast en rapport säger att ett namnbyte till FRENGENFJORD.

1986 10 10. Såld till Peto Shipping CO, Panama. Omdöpt till TRAMARCO TRADER.

1988 03. Såld till Bernice Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till BERNICE.

1989. Såld till Burma Navigation Corp, Rangoon, Burma. Omdöpt till AUNG MINGALA.

1993 03. Såld till Bernice Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till BERNICE.

1995 02 02. Såld till Rederi Ab Engship, Nagu, Finland. Omdöpt till BRAVADEN.

2006. Såldes Engship till Bore Line, Åbo, Finland.

2011 01 24. Såld till Rederi Ab Vidar, Finland. Omdöpt till JOLLAS.

2011 06. Såld till Vega Marine Co SA, Tartous, Syrien. Satt under Togo flagg, hemmahamn Lomé. Omdöpt till CAPT. MAHDI.

2011 09 29. Ankom Alang, Indien.

2011 10 04. Kördes upp på stranden hos AG Enterprise, Alang, Indien där skärbrännarna väntade.

M/S BRAVADEN.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Rederi Ab Engship.

Tillbaka till Bore Line.

© 2021 faktaomfartyg.