S/S WARJO.

Byggd 1927 av Helsingørs Jernskibs & Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 181.

 Dimensioner. 52,20 x 9,66 x 3,60 m.

Efter ombyggnad. 56,86 x 9,66 x 3,66 m.

Brt/ Nrt. 766/ 810.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 861/ 810.

Maskineri.  En 3-cyl, Helsingørs Jernskibs & Maskinbyggeri ångmaskin. 

Effekt. 1060 hk.

Knop. 10,5.

Efter maskinbyte. Två 7-cyl, Atlas dieslar.

Effekt. 850 hk. 

RN. 7389.

IMO. 5386215.

1927 09 26. Sjösatt.

Levererades 29 oktober 1927 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1935. Förlängd vid Finnboda varf med 4,65 m.

1957 05 09. Såld till Siljavarustamo, (Siljarederiet), Åbo, Finland. 

1957 05. Insatt mellan Stockholm (Norra Hammarbyhamnen) - Helsingfors, samt vissa turer mellan Åbo - Västerås.

1964 09 21. Såld till T. Johannisson, Göteborg för upphuggning. 

1965. Såld till Dionyssios Philippopoulos, Pireus, Grekland. Omdöpt till MARIA.

1966. Bytts maskineriet ut. 

1966. Såld till P.M. Michellepi & N.G. Kochilas, Pireus, Grekland.

1971. Såld till D.J. Philippopouloos, Pireus, Grekland. Omdöpt till ANNUSHKA.

1973. Såld till G & P Konidarois, Limassol, Cypern. Omdöpt till IOANNIS K

1979. Registrerad för Gerasimos shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern.

1981 04. Efter blivit av med klassningen, upplagd.

1983 04. Upphuggen vid Nettuno Cantieri Navale, Baia, Italien.

 

S/S WARJO.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

© 2020 faktaomfartyg.