M/S WATLING STREET.

Byggd 2008 av C.N. "Visentini" di Visentini Francesco & C, Porto Viro yard, Italien.

Varvsnummer. 219.

Dimensioner. 186,00 x 25,60 x 6,85 m.

GT/ NT/ DWT. 26904/ 9000/ 7000.

Maskineri. Två MAN B&W 9L48/60B dieslar.

Effekt. 21600 kW.

Knop. 24,0.

Passagerare. 852.

Hyttplatser. ?.

Bilar. ?.

Lastmeter. 2255.

IMO. 9417919.

Systerfartyg.  

Systerfartyg. PARTENOPE. TRINACRIA. STENA FORWARDER. CARTOUR. EUROSTAR VALENCIA.  EUROSTAR SALERNO.  GOLFO ARANCI. GOLFO DEGLI ANGELI. LAGAN VIKING. MERSEY VIKING.  

       CARTOUR BETA. CARTOUR GAMMA BORJA BORJA DOS. NORMAN VOYAGER. SCOTTISH VIKING. AKEMAN STREET. CARTOUR DELTA. VISEMAR ONE. CARTOUR EPSILON.

2004 12 01. Beställd.

2006 07 28. Kölsträckt.

2007 12 20. Sjösatt.

Levererades 7 april 2008 till Watling Street Ltd, Hong Kong, Kina (Epic Shipping, Singapore). Satt under Engelsk flagg hemmahamn London.

2008 06 - 2009 09 18. Utchartrad till ISCOMAR, Spanien. Omdöpt till PILAR DEL MAR.

2009 09 19. Upplagd i Palma bukten.

2009 12. Upplagd i Palma.

2010 02 15. Avgick Palma mot Barcelona.

2010 02. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien. Insatt mellan Barcelona - Tanger.

2010 02. Omdöpt till WATLING STREET.

2010 02 20. Avgick Barcelona mot Termini Imerese.

2010 02 22 - 2011 04 26. Utchartrad till T-Link. Insatt mellan Termini Imerese - Voltri.

2011 04 26. Avgick Termini Imerese mot Fos-sur-Mer.

2011 04 28. Upplagd i Fos-sur-Mer.

2011 05 11. Avgick Fos-sur-Mer mot Travemünde.

2011 05. Utchartrad till Scandlines. 

2011 05 25. Insatt mellan Travemünde - Ventspils.

2012 04 29. Såld till Stena RoRo Navigation Ltd, Göteborg. Satt under Brittisk flagg, hemmahamn London.

2013 04. Omdöpt till STENA FLAVIA.

2014 04 03 - 2014 04 14. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn.

2014 04 15. Insatt mellan Travemünde - Ventspils.

2015 04. En tur i veckan mellan Ventspils - Nynäshamn.

2015 09 28. Management Stena Line Baltic A/S. Överförd till Dansk flagg, hemmahamn Frederikshavn via Cypriotisk flagg under ca 29 minuter.

2016 01 09. Avgick Travemünde mot Rosslare.

2016 01 14 - 2016 03 08. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg.

2016 02 10. På resa mellan Cherbourg - Rosslare så vart det mycket kraftig storm och man beslöt att vända och lägga sig i lä bakom Torbay, sydvästra England.

2016 03. Insatt mellan Travemünde - Ventspils/ Ventspils/ Liepaja - Nynäshamn.

2016 12 04. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils.

2017 12 09. Fick fel på en huvudmaskinerna straxt efter avgång från Ventspils. Gick vidare till Nynäshamn.

2017 12 10. Fick hjälp av bogserbåten FREJA vid ankomst till Nynäshamn.

2017 12 11. Tagen ur trafik och går till Södertälje för reparation.

2017 12 15. Avgick Södertälje för att åter sättas i trafik mellan Nynäshamn - Ventspils.

2019 05 01. Började en bil brinna när man skulle köra i land i Ventspils, men man kunde släcka elden snabbt på bilen.

2020 07 10. Testanlöp i Norvik, Nynäshamn.

2020 10 15. En tur mellan Liepaja - Travemünde - Liepaja.

2020 11 09. Ankom Norvik, Nynäshamn som första färja fartyg i ordinarie trafik.

2021 02 13. Ankom Klaipeda för varvsöversyn.

2021 02 27. Åter i trafik mellan Ventspils - Nynäshamn.

2022 01 31. Avgick Nynäshamn mot Liepaja.

2022 02 01. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

2022 09 07. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn.

2022 12 27. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

M/S WATLING STREET.

M/S PILAR DEL MAR.

M/S WATLING STREET.

M/S STENA FLAVIA.

M/S STENA FLAVIA.

Ombord 1. Ombord 2. Ombord 3. Ombord 4.

Tillbaka till Iscomar.

Tillbaka till Acciona.

Tillbaka till T-link

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Stena RoRo.

© 2022 faktaomfartyg.