S/S WAXHOLM I.
Byggd 1899 av Mälarvarvet, Stockholm (skrovet)
Färdigställd 1899 vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
Varvsnummer. 277.
Dimensioner. 35,57 x 6,56 x 2,48 m.
Brt. 250.
Maskineri. En Bergsunds compoundångmaskin.
Effekt. 420 hk.
Knop. 13,0.
Passagerare. ?.
RN. 3525.
Signal. SHDI.
Systerfartyg. WAXHOLM II.
1899 04 29. Sjösatt vid
Mälarvarvet, Stockholm. Bogserades sedan till Bergsunds Mekaniska verkstad för
färdigställande (bland annat panna och maskin).
Levererades 24 juni 1899 till Stockholm-Vaxholms Rederi AB, Vaxholm. (Registrerad under namnet VAXHOLM I, hemmahamn Vaxholm). 1899 06 24. Insatt i trafik på traden Stockholm - Vaxholm. Kajplats i Stockholm var vid Logårdstrappan. 1901 03 16. Registrerad
för Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. 1912 04 10. Går på grund vid Vasholmen på natten. Kommer loss på morgonen och tar sig tillbaka till Vaxholm. 1912 11 07. Kolliderar med BREVIK II utanför Grenadjärsbryggan. 1913. På våren försedd med Waxholmsbolagets
nya emblem, svart W mot blågul bakgrund. 1931 07 14. Kolliderar med TOR VI på
strömmen vid avgång från Södra blasieholmskajen. 1936 08 29. Kolliderar med WILLIAM LINDBERG utanför Karlsudds brygga. 1949 10 02. Får fartyget en roderskada utanför Äpplarö och börja driva. Kapten lyckades till slut ankra upp fartyget. 1956 11 12. Såld till Eisen & metall K.G. Lehr & Co, Hamburg, Västtyskland. 1956 11 15. Ankommer Hamburg, Västtyskland, tillsammans med WAXHOLM i släp efter en Tysk bogserbåt där fartyget huggs upp. |
S/S WAXHOLM I.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.