S/S WERMDÖ II.

Byggd 1896 av Motala Verkstads Nya Ab, Motala.

Varvsnummer. 404.

Dimensioner. 30,74 x 5,78 x 2,40 m.

Brt/ Dwt. 127/ 79.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 179/ 112.

Maskineri. En Motala ångmaskin.

Effekt. 200 hkr.

Knop. 12,0.

Passagerare. ?.

RN. 2929.

1896 03 21. Sjösatt.

Levererades 17 maj 1896 till Wermdö Ångfartygs AB.

1896 05. Insatt mellan Stockholm - Thorsbyfjärd.

1906 04 21 - 1906 05. Utchartrad till Stockholm-Rimbo Järnvägs Ab, Stockholm för trafik mellan Stockholm - Ekudden - Slottsbryggan - Framnäsviken.

1919 04. Wermdö Ångfartygs AB går ihop med Rederi AB Stockholm - Wermdö. Omdöpt till TOR IV.

1922 09 14. Såld till Rederi Ab Stockholm - Vermdö, Stockholm.

1934 05. Ombyggd vid Ekensbergs Varv.

1948 12 30. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1953 05. Omdöpt till ÖSTAN.

1957 05 31. Går på grund i Björköfjärden och går läck. Ombord finns 250 skolbarn som evakueras till EXPRESS II som för in dom till Kageholm. Drogs loss av MUNIN och bogserad till Ab hammarbyverken. Efter tätning av skrovet, upplagd.

1960. På hösten, upphuggen vid Hammarbyverken.

1961 02 23. Så meddelade Carl Persson & söner att fartyget var upphugget.

S/S TOR IV.

S/S ÖSTAN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg