S/S WILHEM THAM.

Byggd 1912 av Motala Verkstad, Motala.

Varvsnummer. 446.

Dimensioner. 29,48 x 6,73 x 2,90 m.

Efter ombyggnad. 31,83 x 6,73 x 2,82 m.

Brt/ Nrt. 283/ 187.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 268/ 159.

Maskineri. En Motala ångmaskin.

Effekt. 184 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania dieslar.

Effekt. 338 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D9-300 dieslar.

Effekt. 441 kW.

Knop. 10,0.

Passagerare. 150.

Hyttplatser. ?.

RN. 5359.

IMO. 5389671.

1912 03 28. Sjösatt.

Levererades 27 juni 1912 till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping.

1912. Insatt mellan Jönköping - Vadstena - Motala - Söderköping - Stockholm.

1914. Ångbåts AB Jönköping - Stockholm går ihop med Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg som övertar fartyget.

1934 12 07. Går på grund utanför Mörkö. Dras loss och repareras.

1957. Säljs Ångfartygs AB Göta Kanal till Helge Källsson, Lidköping, samt registreras för Rederi AB Göta Kanal.

1960. Ombyggd vid Falkenbergs varv.

1966. Motoriseras fartyget.

1981. Registrerad för Canalroute AB, Lidköping.

1996. Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg.

2001 01. Såld till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm.

2006 07 21. Grundstöter utanför Vadstena och passagerarna får kliva över till KUNG SVERKER. Drogs loss under natten.

2007 04. Nytt maskineri installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.

2007 07 19. Så backar BIRGER JARL in i aktern på WILHELM THAM, som håller på att lägga till. Fartyget får mindre skador.

2020. Upplagd under årets säsong på grund av covid-19.

S/S WILHELM THAM.

M/S WILHELM THAM.

Tillbaka till Thunbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.