M/S FÄRJA 61/194.

Byggd 1954 av Ab Åsi-Verken, Åmål.

Varvsnummer. 16.

Dimensioner. 27,79 x 8,02 x 3,00 m.

 Efter ombyggnad. 28,00 x 8,02 x 3,00 m.

Brt/ Nrt. 136/ 83.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 105/ 31

Maskineri. Tre Scania-Vabis dieslar.

Effekt. 276 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Scania D14 diesel, en Volvo Penta D12 diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Passagerare. 140.

Efter ombyggnad. 5.

Bilar. 24.

Efter ombyggnad. ?.

KM RN 10950.

Systerfartyg. ALNÖ I. ALNÖ II GRÄSÖ.

Levererades 1954 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. 

1954. Insatt mellan Furusund - Yxlan.

1956. Omdöpt till FÄRJA 61/194. Insatt mellan Östanå - Ljusterö/ Reservfärja.

1957. Insatt mellan Munsö - Adelsö.

1959. Insatt mellan Öregrund - Gräsö/ reservfärja för Adelsö leden.

1967 07 01. Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1975. Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm. Omdöpt till OLLIVER.

1990. Såld till Sandhamns Sjöservice AB, Sandhamn.

1996. Såld till Sandhamns Rederi AB, Sandhamn.

2012 05 28. Såld till Ressel Rederi Ab Stockholm.

2013 05 29. Går man på grund vid Getholmen. Drogs loss med hjälp av LOTE. 

2013 05 31. Bogserad till Tenö varv för reparation.

2015 06 22. Får ett tekniskt fel vid tillägg i Stavsnäs och krockar med GRIPEN som fick några rutor utslagna.

M/S OLLIVER.

M/S OLLIVER.

Tillbaka till Vägfärjor.

Tillbaka till Ressel Rederi Ab.

© 2022 faktaomfartyg.