T/S ADRIAN MAERSK.

Byggd 1975 av Blohm + Voss A.G. Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 887.

Dimensioner. 210,60 x 30,50 x 18,70 m. (Från botten till huvuddäck).

Efter förlängning. 224,92 x  30,56 x 11,51 m.

Efter förlängning. 239,28 x 30,58 x 18,70 m. (Från botten till huvuddäck) 

Brt/ Dwt. 26940/ 25300.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 29901/ 16790/ 30042.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 40594/ 17083/ 32178.

Maskineri. Två General Electric MST-14 ångturbin.

Effekt. 26488 kW.

Knop. 26,0.

Efter maskinbyte. En B&W 8L90GBE  diesel

Effekt. 31800 hk.

Knop. 21,0.

IMO. 7361180.

Systerfartyg. AXEL MAERSK.

1975 01 25. Sjösatt.

Levererades 22 augusti 1975 till A/S D/S Svendborg  & D/S af 1912 A/S (A.P. Möller), Dragør, Danmark.

1978. Förlängd.

1984. Ombyggd, samt byte av maskineri vid Hitachi, Innoshima, Japan. Man tog bland annat förskeppet från ALBERT MAERSK för ombyggnaden.

1984. Omdöpt till ALBERT MAERSK.

1995. Överförd till Maersk Line Ltd, New York, USA. Omdöpt till LTC. CALVIN P. TITUS. Insatt för US Military Sealift Command.

1999 06. Omdöpt till MAERSK ARIZONA.

2006. Såld till Ignazio Messina & Co, Spa, Genua, Italien. Omdöpt till JOLLY ARANCIONE.

2014. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ONE.

2014 11 05. Ankom GN Ship Breakers, Alang, Indien. 

T/S ADRIAN MAERSK.

M/S MAERSK ARIZONA.

M/S JOLLY ARANCIONE.

Tillbaka till Ignazio Messina.

© 2020 faktaomfartyg.