M/S BALDER DONA.

Byggd 1980 av Karlskronavarvet AB, Karlskrona, Sverige.

Varvsnummer. 397.

Dimensioner. 110,01 x 16,79 x 4,60 m

Efter förlängning. 136,05 x 16,51 x 4,74 m.

Brt/ Dwt. 1582/ 3085.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt.  6568/ 4539.

Maskineri. Två Nohab-Polar F216V-A dieslar.

Effekt. 3531 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1145.

IMO. 7816496.

Systerfartyg. BALDER VINGA. BALTIC PRESS. BALTIC PRINT. BREANT.

1979 06 20. Kölsträckt.

Levererades i mars 1980 till Engström & Larson, Lysekil, Sverige. 

1980 03. Utchartrad för trafik i Karibien.

1982 09. Förlängd vid Finnboda Varf, Nacka.

1984 01. Såld till Dag Engström Rederi A/B, Lysekil. Omdöpt till RODONA.

1987. Utchartrad till Cobelfret/Ford. Insatt mellan Zeebrugge - Dagenham/Purfleet.

1999 10 - 2002 07 06. Utchartrad till P&O North Sea Ferries Ltd. Insatt mellan Zeebrugge - Felixstowe.

2002 07. Utchartrad till Ferryways, Belgien. Insatt mellan Oostende - Ipswich.

2003 07 15. Såld till Ipswich Way, Ltd (Ferryways), Panama. Omdöpt till IPSWICH WAY. Insatt mellan Oostende - Ipswich.

2007 06 13. Går Ferryways i konkurs, upplagd i Oostende.

2007 06 15. Upplagd på Oostende redd. Ingick inte i konkursboet.

2007 06 28. Management Roroco NV, Antwerpen, Belgien.

2007 07 09. Insatt för Cobelfret Ferries mellan Oostende - Dartford.

2008 01 23. Registrerad för Roroco NV, Valletta, Malta.

2009 05. Såld till Hidiv Denizcilik Ltd Sti, Istanbul, Turkiet (Istanbul Lines).  Omdöpt till ISTANBUL N.

2016 09. Överförd till Ukrainsk flagg, hemmahamn Odessa.

2017 09 24. Överförd till Turkisk flagg, hemmahamn Istanbul.

M/S BALDER DONA. 

 M/S RODONA.

M/S IPSWICH WAY.

Tillbaka till Cobelfret.

Tillbaka till P&O North Sea Ferries.

Tillbaka till Ferryways.

© 2021 faktaomfartyg.