S/S CARL VON LINNÉ.
Byggd 1849 av Motala Verkstad, Norrköping.
Varvsnummer. 21.
Dimensioner. 27,12 x 5,45 x 3,00m.
Brt/ Nrt. 109/ 41.
Maskineri. 2-cyl. 110 graders vinkelångmaskin från Motala Verkstad.
Effekt. 300 hkr.
Knop. 10,0.
Passagerare. ?
RN. 2470.
1849
11 19. Provtur från varvet till Uppsala. Levererades
i november 1849 till Upsala Ångfartygs AB, Uppsala. Var den första
propellerdrivna järnångfartyget i Mälaren. Byggnadspriset var 72.000 riksdaler. 1849 11
17. Insatt mellan Uppsala (Fyrisån) till Stockholm. 1852 08
03 - 08 10. Ur trafik på grund av propellerskada. 1852 10
07. Ny propellerskada. 1859 09
18. Vid avgång från Riddarholmen gick propelleraxeln tvärt av, UPLAND
tog över passagerare och fraktgods. 1860 07
04. Några resor inställda på grund av maskinproblem. 1860 08
04. Propelleraxelbrott och ur trafik, ersattes 16/8 av den nybyggda
UPPSALA, i väntan på ny axel från Nyköpings mek. verkstad. 1860 09
15. Åter i trafik med ny propelleraxel. 1867
03. Såld till ingenjör William Lindberg, Stockholm, för 17.000 riksdaler. 1867
05. Insatt mellan Stockholm - Norrtälje. 1868.
Insatt mellan Stockholm - Köping. 1869.
Under våren såld till Ångfartygsbolaget Linné, Sundsvall, för 20.000
rdr. Dagtid insatt i passagerartrafik mellan Sundsvall - Söråker. Under
nätterna drog hon timmer mellan Löfudden och Skönvik. 1879.
Över i Finland och hämtade strejkbrytare till den i Sundsvall pågående
strejken. 1880. Såld
till Skönviks AB, Skönvik, Sundsvall. Insatt mellan Sundsvall - Söråker.
1897. Såld
till Trävaru AB Carlsvik, Karlsvik, Sundsvall. 1897.
Ombyggd till bogserbåt. 1898
03. Omdöpt till DROTT. Fartyget var för stort för
rederiet och uthyrdes senare till ett bolag i Norrköping för bogsering
av spannmålspråmar mellan Tyskland och Ryssland, via Kielkanalen. 1901.
Fick fartyget ny ångpanna vid Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping. 1907.
Under ett oväder på finska viken tvingades man kapa trossarna till pråmarna
för att undvika förlisning. 1907 09
11. Såld till Mems Rederi AB, Mem. 1911 01
16. Såld till Lindvalls Nya Bogserings AB (J. Werner), Stockholm. 1914.
Vid 1:a världskrigets början blev Drott ”inkallad” och brukades av
krigsmakten för diverse transporter. 1914 09
27. Kolliderar med Rederi AB Sveas fartyg NORRA SVERIGE vid Kodjupet,
Waxholm. Omkring etthundra permittenter som var på väg till sina förläggningar
räddades över till NORRA SVERIGE eftersom DROTT sjönk på 3 minuter. 1914
10. Bärgas fartyget och förs till Ekensbergs varv för reparation.
Styrbordssidan var svårt skadad och styrhytten saknades helt. 1915 08
18. Såld till Rederi AB Freja, Stockholm. 1925 02
28. Såld till Rederi AB Drott, ett partrederi i Sundsvall, huvudredare
var kapten E G Sjöström. Köpesumma: 30000 kronor. 1935 08
12. Såld till ett partrederi i Husum med Per Nordlinder som huvudredare,
Sysselsatt med timmerdragning på norrlandskusten. 1956 09
30. Såld till Per A Sjöström, Hallstavik. 1957. Såld
till nystartade Sydsvenska Rederi och Bogser AB, Malmö. Omdöpt till RIBERSDROTT.
Tveksamt om hon hann få namnet påmålat. 1957 10
22. Sjunker vid ankringsplatsen på insidan av Bjuröklubbs fyr där man
har sökt natthamn. Två eldare omkommer och övriga besättningen räddas
av RIBERSHOLM och PER VIKTOR. |
S/S CARL VON LINNÉ.
© 2021 faktaomfartyg.