M/S CINDERELLA.

Byggd 1990 av Finnyard, Rauma, Finland (Skrov).

Utrustad vid Marinteknik Ab, Östhammar.

Varvsnummer. B78.

Dimensioner. 41,76 x 7,67 x 1,10 m.

GT/ NT/ DWT. 324/ 139/ 50.

Maskineri. Två MTU 12V396 TB 83 dieslar.

Effekt. 2367 kW.

Knop. 30,0.

Passagerare. 450.

KM RN. 14094.

IMO. 8917065.

Systerfartyg. CINDERELLA. CINDERELLA II. DIAMANT EXPRESS. ADLER EXPRESS. IRIS. CELESTINA. CAPRI JET. SORRENTO JET. EUROPA JET. ROSARIO LAURO.

1990 03 28. Sjösatt.

1990 04 18. Döpt.

Levererades 19 april 1990 till City Jet Line Rederi Ab, Vaxholm. 

1990 04 27. Insatt i trafik mellan Stockholm - Mellersta skärgården.

1992. Såld till Rederi Ab Slite, Waxholm.

1993 01 29. Slöts ett avtal om samarbete mellan City Jet Line Rederi Ab och Strömma kanal bolaget.

1993. Såld till Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm.

1994. Omdöp till CINDERELLA I.

1999 09 01. När man ska lägga till vid Klippudden får man problem med styrmaskin och glider upp på stranden, fick dras loss av CINDERELLA II.

2003. Drift och bemanning övertas av Tema Shipping i Vaxholm AB, Vaxholm.

2004. Ombyggd vid Anytech Marine AB, Öregrund.

2020 09 05. Gick på grund vid Bergs brygga, Möja, kunde komma loss efter ett tag och senare på kvällen efter gjort en teknisk kontroll åter till Nybroviken.

2021 12 01. Såld till Hartford Rederi Ab, Häljarp. Avgick Stockholm mot Landskrona via Kalmar där man tog natthamn.

2022 03 15. Avgick Landskrona mot Simrishamn för varvsöversyn.

2022 03. Omdöpt till TILDA.

2022 03 29. Avgick Simrishamn mot Landskrona.

2022 05 13. Kryssningar i Öresund kvällstid från Landskrona/ Helsingborg.

2022 09 12. Utchartrad till Ven Trafiken för trafik under en eftermiddag.

2024 03 30. Påsktur mellan Landskrona - Köpenhamn.

M/S CINDERELLA.

M/S CINDERELLA I.

M/S TILDA.

Tillbaka till City Jet Line.

Tillbaka till Strömma Kanal.

Tillbaka till Ven trafiken.

© 2024 faktaomfartyg.