S/S DROTTNING VICTORIA.
Byggd 1909 av Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd, Newcastle-upon-Tyne, England.
Varvsnummer 802.
Dimensioner. 113,33 x 16,24 x 5,18 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3624/ 1415/ 2399.
Maskineri. Två 3-cyl, Swan, Hunter & Wigham Richardson ångmaskiner.
Effekt. 4600 hk.
Knop. 16,0.
Passagerare. 975.
Järnvägsvagnar. 18.
Spårlängd. 165 meter.
Spår. 2.
RN. 5044.
IMO. 5094018.
1909 02 21. Sjösatt. Levererades i juni 1909 till SJ (Statens Järnvägar), Trelleborg. 1909 06 24. Första ankomst till Trelleborg. 1909 07 06. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1914. Vid första världskrigets utbrott blir fartyget upplagd i Stockholm. 1914 09 26 . Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1915 02 20. Gick på grund utanför Stubbenkammer. Passagerarna överfördes till STRALSUND som tog dom till Sassnitz. 1917 04 12. Reste Vladimir Iljitj Lenin med DROTTNING VICTORIA mellan Sassnitz - Trelleborg. 1926. Kolliderade fartyget med det Danska fartyget DRONNING DAGMAR. 1929 01. Slet sig järnvägsvagnarna från sina förankringar när det var hårt väder under en överfart och det var bara tack vare heroiska insatser från besättningen som faran kunde avhjälpas. 1929 02 28. Extrem isläge och trafik vart inställd några dagar. 1940 02. Tillsammans med S/S STARKE lyckas dom komma igenom en isbarriär i höjd med Arkona. 1939 09 03. Fartyget blev inkallad till Marinen och stävade upp till Stockholm för att byggas om på Finnboda Varv till HJÄLPKRYSSARE Nr 3. 1939 12 06. Gjorde fartyget sin enda insatts i Svenska flottan, nämligen lägga ut en minspärr mellan Sverige - Åland. 1940 01 08. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1940 06 26. Ställdes trafiken in för passagerare mellan Trelleborg - Sassnitz ett tag. 1944 05. Kolliderade fartyget med Finska POLLUX utanför Arcona. 1944 09 26. Trafiken ställdes in mellan Trelleborg - Sassnitz. 1945 11. Öppnas en ny linje mellan Trelleborg - Gdansk, Polen. 1946 04 25 - 1948 02 19. Insatt mellan Trelleborg - Gdynia. 1947 06. Trafiken till Tyskland öppnas igen, Insatt mellan Trelleborg - Warnemünde. 1948 02. Trafiken till Polen flyttas till Odra Port. Polen. 1948 03 16. Avslutas trafiken till Polen, när hamnen i Sassnitz öppnades. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1952 05 08. Gick fartyget på grund i storm utanför Sassnitz. 1952 05 14. Hjälpte dom tre bogserbåtarna HARALD, HERMES och KARL att få loss DROTTNINGEN VICTORIA från grundet. 1952 05 15. Dockades på Kockums i Malmö. Eftersom fartyget skulle repareras efter grundstöttning, så passade man på att bygga om fartyget till oljedrift. 1952 09 14. Bogserad från Malmö till Trelleborg där J.C. Petersen mekaniska verkstad färdigställde ombyggnaden. 1952 10 14. All trafik till Sassnitz stoppades eftersom Östtyska myndigheter skulle bygga en militärbas i Sassnitz. 1952 11 10. Var fartyget klart efter ombyggnad. 1952 11 12. Avgick mot Karlshamn för avmagnetisering. 1952 11 14. Provtur mellan Trelleborg - Travemünde via Warnemünde. 1952 11 16. Insatt mellan Trelleborg - Warnemünde. 1953 08 16. Åter trafik mellan Trelleborg - Sassnitz. 1953 06 06 - 1953 09 14. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1955 05. Kolliderade med vågbrytaren i Trelleborg. 1960 07 03 - 1960 08 14. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1961 06 03 - 1961 09 03. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1962 06 02 - 1962 09 02. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1963 06 01 - 1963 09 01. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1964 05 16 - 1964 08 30. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1965 - 1968. Upplagd/ reservfärja, samt viss trafik mellan Malmö - Köpenhamn som godsfärja. 1967 12 16. Gjorde fartyget sin sista resa mellan Malmö - Köpenhamn, därefter upplagd i Trelleborg. 1968 10 04. Såld till Persöner Ab, Ystad. 1968 10 18. Bogserad från Trelleborg till Ystad för upphuggning. |
S/S DROTTNING VICTORIA.
© 2023 faktaomfartyg.
Tack till Ola Almqvist för kompletterande uppgifter.