S/S EJDERN.
Byggd 1880 av Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg.
Varvsnummer. 210.
Dimensioner. 22,39 x 4,49 x 1,70 m.
Efter ombyggnad. Brt. 59.
Maskineri. En ångmaskin.
Effekt. 48 kW.
Knop. 8,0.
Efter maskinbyte. En EllWe diesel.
Effekt. 26 kW.
Knop. 2,0.
Efter maskinbyte. En ångmaskin.
Effekt. 48 kW.
Knop. 8,0.
Passagerare. 145.
Efter omklassning. 90.
RN. 2136.
Levererades 1880 till Göteborgs
Nya Ångslups AB, Göteborg.
1880. Insatt mellan Göteborg - Hjulvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Björkö. 1893. Ombyggd. 1898 02. Såld till Roxens Nya Ångslupsbolag, Linköping. 1898. Insatt mellan Linköping - Grensholm. samt trafik Stångån och Kinda kanal. 1899 10 11. Insatt mellan Stockholm - Mariefred. 1899 11. Går på grund utanför Kalkuddens tegelbruk, får skador på propellern, men kan repareras snabbt så man är i trafik dagen därpå. 1899 12 19. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Mariefred. 1904. Såld till partrederi i Linköping (Trävaruhandlaren Carl Gustaf Nilsson (50 %), gårdsägaren Gustaf Alfred Nilsson (25 %) och godsägaren Anders Gustaf Persson (25 %). 1906. Såld till Södertelje Ångslups AB, Södertälje. Insatt mellan Södertälje - östra Mörkö. 1924 04 29. Går Södertelje Ångslups AB, Södertälje i likvidation. Övertaget av Södertälje Nya Ångslups AB. 1925 01 10. Såld till Kapten Johan Richard Fredmark med besättning. 1937. Ny ångpanna som kommer från bogserbåten EXELCIOR. 1958 02 27. Såld till Södertälje stad. 1959. Uthyrd för 600 kr/år till Fru Astrid Szabo under två år. Används som servering. 1963 10 01. Hamnstyrelsen i Södertälje beslutar att sänka henne i Landsortsdjupet. Ångmaskinen lyfts ur och skänks till Östra Sörmlands Museum i Södertälje. 1964. Fartyget skänks till Gert Ekström, Stockholm som vid tillfället är hamnkapten i Södertälje. 1964 05 15. Bogserad till Norr Mälarstrand för upprustning. 1965 02 01. Motoriseras. 1965. Utlånad till Sveriges Radio TV för att användas vid inspelningen av TV-serien Hemsöborna. 1966 05 28. Får fartyget tillbaka en ångmaskin. 1928 08 21. Överförd Skrufångfartyget Ejdern AB. 1970. Utchartrad till Mälartrafik AB, Stockholm. Insatt mellan Sigtuna - Skokloster - Skarholmen. 1972. Får fartyget oljeeldning. 1972 08. Bildas Museiföreningen Ångfartyget Ejdern och man köper upp i aktier i Skrufångfartyget Ejdern AB. Man får även tillbaka den gamla styrhytt som har magasinerats vid Östra Sörmlands Museums 1974. Är Museiföreningen Ångfartyget Ejdern ensam ägare till fartyget. Och Skrufångfartyget Ejdern AB likvideras. 1974 10 16. Återfår fartyget sitt originalmaskineri. 1975 09 21. Ankommer Göteborg för renovering vid Lindholmens varv, Göteborg. 1976 06. Medverkar vid invigningen av Götaverkens cityvarv. 1976. Insatt i trafik på Mälaren/ Stockholms södra skärgård. 1984. Blir fartyget åter koleldat. 2005 06 22. Inchartrad av Styrsöbolaget/ Västtrafik för att fira fartygets 125 årsjubileum. Två turer mellan Saltholmen - Köpstadsö - Styrsö - Brännö Husvik - Styrsö - Köpstadsö - Saltholmen och en kvällstur mellan Stenpiren - Öckerö - Hjuvik - Stenpiren. |
S/S EJDERN.
Tillbaka till övriga Svenska fartyg.
© 2021 faktaomfartyg.