M/S FÄRJA 61/197.

Byggd 1956 av Ab Lidingöverken, Lidingö.

Varvsnummer. 21.

Dimensioner. 28,00 x 8,02 x 2,62 m.

Brt/ Nrt. 118/ 53.

Efter ombyggnad. Brt. 102.

Maskineri. Tre Volvo Penta dieslar.

Effekt. 276 kW.

Knop. 8.

Efter maskinbyte. En Scania DSI14 diesel.

Effekt. 209 kW.

Knop.?.

Efter maskinbyte. En Scania DI12 diesel.

Effekt. 298 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 140.

Bilar. 19.

RN. 10952.

Systerfartyg. Färja 61/195. FÄRJA 61/195. FÄRJA 61/196. Färja 61/205. Färja 61/209. Färja 61/211. Färja 61/214. 

Färja 61/215. Färja 61/216. Färja 61/219. Färja 61/221. Färja 61/226. Färja 61/227. Färja 61/228.

Levererades 1956 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1956. Insatt mellan Yxlan - Blidö.

1958 07 17. Insatt mellan Vaxholm - Rindö.

1960. Insatt mellan Furusund - Yxlan.

1965. Insatt mellan Östanå - Ljusterö.

1967 01 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk.

1970. Insatt mellan Munsö - Adelsö.

1972. Insatt mellan Straxhammar - Arnö.

1977. Reservfärja.

1979. Såld till AB Resarö Skärgårdstransporter, Resarö. Omdöpt till KRUT.

1982. Nytt maskineri installeras.

19??. Såld till AB Elektrofors, Resarö. 

2000. Nytt maskineri installeras.

2003 01 09. Såld till Sonnys Land & Sjöservice AB, Värmdö.

2009 12. Registrerad för Grusbåten Ab, Värmdö. 

2014 06 02. Rederiet byter namn till Sonnys Skärgårdsland Ab, Värmdö.

M/S FÄRJA 61/197.

M/S KRUT.

Tillbaka till vägverket.

© 2021 faktaomfartyg.