S/S HALLAND.

Byggd 1884 av Motala Mekaniska Werkstad Ab, Lindholmens Werkstad, Göteborg.

Varvsnummer 312.

Dimensioner. 51,50 x 7,80 x 3,20 m.

Brt/ Nrt. 466/ 224.

Maskineri. Två 2-cyl, compound ångmaskiner.

Effekt. 480 hk.

Knop. 12,0.

Passagerare. 61.

RN. 1326.

Levererades 25 maj 1884 till Hallands Ångbåts Ab, Halmstad.

1884. Insatt mellan Göteborg - Malmö - Köpenhamn - Lübeck.

1918 03 26. Såld till Trawl Ab Sill, Göteborg.

1918 05 25. Såld till Axel E. Appelberg, Stockholm som var hälften ägt av Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Detta arrangemang gjordes på grund av export restrektioner.

1918 10 04. På sin första tur mellan Stockholm - Åbo kolliderade HALLAND med det tyska fartyget CRONSHAGEN. HALLAND fick ett stort hål på sidan. Man vart tvungen att stranda fartyget så det inte sjönk.

1918 10 27. Såld till Rederi Ab Halland, Åbo, Finland efter flottagning och reparation.

1919 06 22. Insatt mellan Åbo - Lübeck.

1920 11 05. Överförd till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1927-1928. Ombyggd vid Finnboda Varv, Nacka.

1928 01 31. Omdöpt till BORE II.

1928 05 01. Insatt mellan Helsingfors-Stockholm.

1930 02 12. Övertagen av Hans Von Rettig, Åbo, Finland som låter bygga om henne vid Ab Crichton-Vulcan, Åbo till yacht, omdöpt till SEAGULL.

1936. Donerad till den Finska Staten för att användas som representantsfartyg för Presidenten, Omdöpt till AURA.

1939. Övertagen av Finska Marinen och används som eskortfartyg. Omdöpt till AURA II.

1940 01 13. Sjönk efter en explosion på akterdäcket under en konvoj resa mellan Åland - Sverige.

S/S HALLAND.

Tillbaka till Bore Line

Tillbaka till De Samseglande rederierna.

© 2021 faktaomfartyg