M/S KAPELLA.
Byggd 1967 av Brodogradiliste Titovo, Kraljevica, Jugoslavien.
Varvsnummer 381.
Dimensioner. 97,54 x 18,22 x 4,75 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3159/ 1482/ 1095.
Maskineri. Två Jugo-Sulzer 8TAD48 dieslar.
Effekt. 5150 kW.
Knop. 19,0.
Passagerare. 1200.
Hyttplatser. 108.
Bilar. 220.
Långtradare. 23.
IMO. 6620046.
1965
06 29. Tas beslutet att en ny bilfärja ska byggas. 1965
07 27. Beställd. Kontraktspris SEK 16 milj. Färjan var ursprungligen
beställd av ett jugoslaviskt rederi och dimensionerna och maskineriet var
redan fastställt av dessa. Ska vara leveransklar i februari 1967. Skulle
ursprungligen vara helvit och varvet hade inköpt den vita färgen. Färgtillverkaren
International beslöt då att skänka den röda färgen som Kapella skulle
målas med, förutsatt att de framledes skulle få leverera färg till
rederiet. Under byggnationen lät man utöka antalet hytter med 24 stycken
för att anpassa henne bättre till nattrafik. Varvet ville även bygga
fartyget med sämre isgående egenskaper, men då bjöd Ålandsfärjan Ab
representanter till en tur med Siljarederiets fartyg vintern 1965-66 och
de ändrade därefter sin inställning. 1966
09 11. Sjösatt och döpt av Ellen Eklund. KAPELLA fastnade på bädden,
men kom i vattnet med lite hjälp från en bogserbåt. Levererades
10 april 1967 till Ålandsfärjan Ab, Mariehamn, Finland. Leveransen fördröjdes
två dagar då rederiet krävde lite mer färdigställande innan de tog
emot henne. 1967 04 11. Kl. 15.50 lämnade Kapella varvet för färden mot Finland. I Bari sattes en insjuknande besättningsman iland. 1967
04. Bunkrade i Ceuta. Under färden mötte KAPELLA i Biscaya ett norskt
fartyg. De var väl intresserade av vad en ny rödmålad färja var för
fartyg, så de ropade upp KAPELLA och frågade ”Who are you?”. Detta
besvarades stolt från KAPELLA ”We are M/S KAPELLA cruising between
Sweden and Finland!”. Svaret
som kom från norrmannen var: ”And what in the hell are you doing here
then?” 1967
04 21. Anlände till Kockums i Malmö, för de att bygga klart de varvet I
Jugoslavien inte hunnit med. 1967
04 25. Avgick från Kockums. 1967
04 28. Anlände till Mariehamn på eftermiddagen och en timma senare var första
avgången i Viking Lines trafik mellan Pargas - Mariehamn - Kapellskär.
Skulle ha varit i trafik redan den 13/4, men då byggnationen drog ut på
tiden hyrdes VISBY in under två veckor. Under sommaren vållade hyllorna
på bildäck stora problem, då rampen till ett hängdäck rasade i slutet
av byggnationen åtgärdades under ordinarie trafik. 1967
05 30. Kraftig marknadsföringskampanj med billiga biljetter gjorde att
fartyget fick över 1 000 passagerare ombord. Det blev trångt och
kaotiskt, dessutom tog maten slut. 1967
06 27. Finlands president med fru gjorde en resa med fartyget från
Pargas. 1967
08 07. Är det svår storm och KAPELLA klarar inte av att förtöja i
Pargas (400 passagerare och 50 bilar ombord), dit hon skulle anlänt kl.
19.00. Går efter 4 timmars avvaktan till Åbo. 1967
09 04. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1967
09 18 - 1967 10 03. Dockad på Finnboda Varf och fick då 18 nya bäddplatser
för chaufförer på båtdäck. Ersattes av VISBY under dockningen. 1967
11 13. På resa Kapellskär - Mariehamn bryter det ut brand på fartygets
bastu, men besättningen släcker elden. 1967
11 15. Bottenkänning på Erstan och får läckage i en tank. Tar sig till
Nådendal, och därifrån eskorteras av bogseraren NAANTALI till Nystad för
dockning. 1967
12 10. Åter i trafik efter reparationer. 1968.
Första försöket med att landa en helikopter på en färja mellan
Sverige och Finland skedde på KAPELLA
på Skärgårdshavet av Skärgårdshavets sjöbevakning. 1969
03 13. Maskinproblem och ur trafik två dagar för reparation i Stockholm. 1969
03. Ofta några timmar försenade under vintern pga. isen. Även två
propellerskador. I Västerhamn har hon assisterats av Gustaf Eriksson vid
vändningar. 1969
06 01. Vikinglinjens 10 års jubileum firades ombord KAPELLA
med jubileumsmiddag för 120 inbjudna på en tur från Mariehamn ut på
redden. 1969 11 15. Grundstötning på Erstan och skador i botten under resa Mariehamn - Nådendal med 250 passagerare. Gick för egen maskin till Nådendal, varifrån hon sedan bogserades till varv i Nystad. Hade bottenskador med 3 st. 2 m långa revor. Styrman dömdes senare för försumlighet. 1969
12 11. Åter i trafik. Under varvstiden hyrdes TRAVEMÜNDE in som ersättningsfärja.
1970
01. Polska PLO visar intresse för att köpa KAPELLA. 1970
01 12. Registrerad för SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. 1970
03 06. Ankom till Nådendal på morgonen efter att varit fast i is i ett
dygn på Ålands hav. Avgick på morgonen direkt tillbaka kl. 10.00 på
Visbys turlista, eftersom hon också var fast i isen. 1970
03 09. Gick i konvoj från Åland över Ålands hav tillsammans med BOTNIA,
SVEA JARL och SKANDIA bakom isbrytaren MURTAJA. 1970
04 23. KAPELLA på resa från Nådendal till Kapellskär med 230
passagerare, 22 personbilar, 18 lastbilar och 3 bussar ombord kolliderar
kl. 04.15 i Mariehamn med den vid kaj liggande VIKING 2. KAPPELAS för går
i 4 knops fart rakt in i styrbordssidan på VIKING 2 som sjunker vid
kajen. KAPELLA får en mindre läcka i fören. Orsaken till olyckan var
att när man på bryggan slog back fungerade inte reglagen på
styrbordspropellern. Med back på babordspropellern och fram på
styrbordspropellern gjorde fartyget en brant babordsgir. Trots att befälhavaren
Holger Grönberg slog full back på den andra maskin och lät ankarna gå
hann man inte få stopp på fartyget. Vid kollisionen hade Kapella
bogporten uppfälld och den träffade båtdäcket på Viking 2 och
krossade en livbåt. Stäven trängde även in i maskinrummet på Viking
2, som började ta in vatten och fick en slagsida på 45 grader. Man lät
KAPELLA ligga kvar med stäven in i VIKING 2 i 12 timmar tills man med
trossar spänt fast VIKING 2, så att hon inte skulle kantra när man lösgjorde
fartygen från varandra. Passagerarna togs till kaj med mindre båtar och
fick sedan fortsätta med flyg eller andra färjor. Efter att fartygen särats
upptäcker man att KAPELLA har så pass stora skador i fören att hon måste
uppsöka varv. KAPELLA går under kvällen till Kapellskär efter
inspektioner och lämnade där lasten och några passagerare som var kvar.
Därefter seglar hon tom till Åbo för reparation. När KAPELLA gick till
varv var ÅLANDSFÄRJAN det enda Viking Line fartyget i drift, då
Sliterederiet lämnat tillbaka den inhyrda VISBY och den nybyggda APOLLO
sattes i trafik först den 2 maj. Orsaken till olyckan var att den
mekaniska överföringen till ena propellern inte fungerade. 1970
04 24. Går via Nådendal med 50 passagerare och full last på bildäck,
innan hon anländer sent på kvällen till Åbo för reparationer av den
skadade stäven, bogporten, maskinmanöveranläggningen och propellrar. 1970
04 30. KAPELLA avgår från Åbo och åter i trafik kl. 22.00 Nådendal -
Mariehamn - Kapellskär 1970
05 03. KAPELLA anländer till Nådendal med Viking Lines 500 000:e
transporterade personbil. 1971
12 23. KAPELLA på väg från Kapellskär till Nådendal med 300
passagerare får vid kl. 12-tiden ett mindre maskinproblem som avhjälps
efter ett par timmar. kl. 15.00 uppstår ett större problem med manöverpanelen
för maskin 8 distansminuter från Kobba Klintar. Tas kl. 18.50 under
bogsering av Gustav Eriksson, tillsammans med en lotskutter från Nyhamn
och sjöbevakningens RV båtar. Vid 00.30 tiden ankommer hon Mariehamn.
Passagerarna embarkeras i Mariehamn och tvingas vänta på kajen i hård
och kall blåst på att KAPELLA
ska förhalas så att MARELLA och VIKING 1 ska komma och föra dem vidare
mot Nådendal, dit de ankommer på julaftons morgon över ett halvt dygn försenade.
Ombord på KAPELLA
gick även strömmen så hela båten flödade i ljus endast från
stearinljus, denna händelse har senare gått under benämningen
”Ljusnatten”. 1972
10. Jadrolinja intresserat av att köpa KAPELLA.
De besiktade färjan den 27/11 men det blev ingen affär. 1973
05. Trasmediterranea underhandlade om köp av KAPELLA.
Ett försäljningsavtal gjordes, men det förföll då SF Line hade
inteckningar på henne. 1973
09 21. KAPELLA tar ombord både passagerare och last från den grundstötta AURELLA.
Detta sker rakt med fartygens egna ramper. 1973
09 23. KAPELLA försöker dra loss den grundstötta AURELLA.
Misslyckas och en pollare från akterdäcket dras av, med skador på
relingen i aktern. 1974.
Efter att rederiet fått nya fartyg och oljekrisen dämpat resandet så låg
KAPELLA
delvis upplagd. Fartyget som haft en konstant slagsida sedan leveransen
fick nu en torrtank på babords sida fylld med trasiga trottoarplattor av
betong. Efter det hade hon inte längre slagsida. 1975
01 14. Åter insatt Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1975
10. Insatt endast mellan Mariehamn - Kapellskär. 1976.
På våren åter insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1976
04. Explosion i maskinrummet i höjd med Sottungas och två besättningsmän
skadade. Dessa fördes med ett pontonplan, som kunde gå till den nedfällda
akterporten, vidare till sjukhus. 1978
07 05. KAPELLA tar ombord den grundstötta DIANA passagerare, vid
Kvarngrund söder om Mariehamn. 1979
01 25. KAPELLA på väg mot Kapellskär fastnar i isen på Ålands hav med
59 passagerare ombord. Tre andra Vikingfärjor hjälps åt att få loss
henne åtta timmar senare. 1979
02 04. Inställd resa efter att ett tag haft problem med isen utanför Tjärven 1979
02 16. Kapella upp till 10 timmars förseningar pga. isen och används
mest får godstransporter och passagerarna flyttas till andra avgångar. 1979
06 06. Såld till Chios Shipping Co SA, Chios, Grekland för USD 4,74
milj. Var under sommaren planerad för Mariehamn - Kapellskär under två
månader. Inchartrade DANA GLORIA skötte den trafiken under artistnamnet
”Kapella”. 1979
06 07. Sista dagen i trafik. Ersätts av VIKING 4, som i sin tur blivit
ersatt av TURELLA på Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1979
06 12. Övertagen av de nya ägarna. 1979
06 14. Omdöpt till NISSOS CHIOS. 1979
06 25. Bunkrar i Ceuta. 1979
07. Insatt mellan Rafina - Chios. 1982.
Insatt mellan Pireus - Chios - Lesvos. 1982
05 31. Krockade med kajen i Chios. 1985.
Såld till Hellinikki Actoploia, Chios, Grekland efter det att de gamla ägarna
fick ekonomiska problem. Insatt mellan Pireus - Chios - Lesvos. 1986
12. Utchartrad till Hellenic Cipriot Med. Lines. Insatt mellan Volos -
Limassol - Tartous. 1994
09 14. Fick fartyget maskinhaveri och läggs upp i Pireus, Grekland. Efter
ett tag så fick inte besättningen någon lön, så de lämnade fartyget. 1998
12. Bogserad till Ikonio utanför Pireus för vidare uppläggning. 2000
07 24. Fick fartyget en läcka i skrovet, men de lyckades täta det hålet. 2005
09. Fortfarande upplagd, men ligger med styrbords slagsida och är i ett
bedrövligt skick. 2006
05. Såld till Turkiska upphuggare. 2006
05 31. Bogserades från Grekland till Aliaga, Turkiet. 2006 06 02. Ankom Aliaga, Turkiet. 2006 06 06. Drogs fartyget upp på stranden. |
M/S KAPELLA.
M/S NISSOS CHIOS.
M/S NISSOS CHIOS.
Extrabilder. Upphuggningsbilder.
© 2020 faktaomfartyg.