M/S KVINNHERAD.
Byggd 1950 av Mjellem & Karlsen, Bergen, Norge.
Varvsnummer. 70.
Dimensioner. 46,11 x 8,05 x 4,14 m.
Efter ommätning. 45,12 x 8,06 x 4,42 m
Brt/ Nrt/ Dwt. 498/ 260/ 150.
Efter ommätning. Brt/ Nrt. 599/ 322
Maskineri. En 8-cyl, Crossley Bros 2T motor.
Effekt. 1350 hk.
Knop. 12,0
Efter maskinbyte. En Wichmann Motorfabrik motor.
Effekt. 1125 hk.
Knop. 14,0.
Passagerare. 364.
Hyttplatser. 58. (24 extra kunde monteras i matsalen).
IMO. ?.
1949 09 22. Sjösatt.
1950 05 11. Provtur, då man hade fått problem med maskin tidigare. Levererades 13 maj 1950 till Hardanger Sunnhordlandske D/S A/S, Bergen, Norge. 1950 05. Insatt mellan Bergen - Rosendal/ Mauranger. 1950 05. Under fartygets första halvår i trafiken så fick man 8 maskinhaverier. 1952. På hösten, även trafik mellan Bergen - Odda. Rederiet hade funderingar på att förlänga fartyget med 8 meter. 1957. Var fartyget satt till försäljning och ett Italienskt rederi anmälde sitt intresse, men det vart inget av den affären. 1957 06. Såld till A/S Ofotens D/S, Narvik, Norge. Omdöpt till TRANØY. Insatt mellan Narvik - Solvaer. 1961. Byttes maskineriet ut då man tröttnat på att den krånglade ofta. 1965. Utchartrad till Brand-Båtane A/S, Sykkylven, Norge. Insatt på kryssningar utmed Norska kusten. 19767. Såld till Brand-Båtane A/S, Sykkylven, Norge. Hemmahamn Ålesund. Omdöpt till BRAND VII. 1981. Såld till Aanen Nilsen Shipping A/S, Kopervik. 1988. Såld till L. Rödne & Sönner A/S, Kopervik Omdöpt till RYGERFJORD. 1995 04 29. Såld till Investrel Co, Panama. 1995 04 29. Såld till A/B Skogsflyg Cassel Aero, Stockholm. 1995. Går för egen maskin från Stavanger till Södermälarstrand där fartyget blir hotellfartyg. 2002 02. Såld till Rygerfjord Shipping Ab, Stockholm. |
M/S RYGERFJORD.
Tillbaka till Norska övriga fartyg.
© 2024 faktaomfartyg.
Tack till Olav Klemets för kompletterande historia.