M/S KVINNHERAD.

Byggd 1950 av Mjellem & Karlsen, Bergen, Norge.

Varvsnummer. 70.

Dimensioner. 46,11 x 8,05 x 4,14 m.

Efter ommätning. 45,12 x 8,06 x 4,42 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 498/ 260/ 150.

Efter ommätning. Brt/ Nrt. 599/ 322

Maskineri. En 8-cyl, Crossley Bros 2T motor.

Effekt. 1350 hk.

Knop. 12,0

Efter maskinbyte. En Wichmann Motorfabrik motor.

Effekt. 1125 hk.

Knop. 14,0.

Passagerare. 364.

Hyttplatser. 58. (24 extra kunde monteras i matsalen).

IMO. ?.

1949 09 22. Sjösatt.

1950 05 11. Provtur, då man hade fått problem med maskin tidigare.

Levererades 13 maj 1950 till Hardanger Sunnhordlandske D/S A/S, Bergen, Norge.

1950 05. Insatt mellan Bergen - Rosendal/ Mauranger.

1950 05. Under fartygets första halvår i trafiken så fick man 8 maskinhaverier. 

1952. På hösten, även trafik mellan Bergen - Odda. Rederiet hade funderingar på att förlänga fartyget med 8 meter.

1957. Var fartyget satt till försäljning och ett Italienskt rederi anmälde sitt intresse, men det vart inget av den affären.

1957 06. Såld till A/S Ofotens D/S, Narvik, Norge. Omdöpt till TRANØY. Insatt mellan Narvik - Solvaer.

1961. Byttes maskineriet ut då man tröttnat på att den krånglade ofta.

1965. Utchartrad till Brand-Båtane A/S, Sykkylven, Norge. Insatt på kryssningar utmed Norska kusten.

19767. Såld till Brand-Båtane A/S, Sykkylven, Norge. Hemmahamn Ålesund. Omdöpt till BRAND VII.

1981. Såld till Aanen Nilsen Shipping A/S, Kopervik.

1988. Såld till L. Rödne & Sönner A/S, Kopervik Omdöpt till RYGERFJORD.

1995 04 29. Såld till Investrel Co, Panama.

1995 04 29. Såld till A/B Skogsflyg Cassel Aero, Stockholm.

1995. Går för egen maskin från Stavanger till Södermälarstrand där fartyget blir hotellfartyg.

2002 02. Såld till Rygerfjord Shipping Ab, Stockholm.

M/S RYGERFJORD.

Tillbaka till Norska övriga fartyg.

© 2024 faktaomfartyg.

Tack till Olav Klemets för kompletterande historia.