HMS LCF No 3.
Byggd 1942 av Tees Side Bridge & Engine Co Ltd, Middlesbrough, England.
Varvsnummer. 964.
Dimensioner. 73,10 x 9,17 x 2,72 m.
Efter ombyggnad. 61,87 x 9,17 x 2,72 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 715/ 416/ 1,040.
Efter ombyggnad. 761/ 431/ 1,040.
Maskineri. Två Davey Paxman dieslar.
Effekt. 920 hk
Efter maskinbyte. En 6-cyl, Fairbanks Morse diesel.
Effekt. 682 hk.
Knop 10,0.
Efter maskinbyte. En 6-cyl, Ansaldo diesel.
Effekt. 746 kW.
Knop. 10,0.
Efter ombyggnad. Passagerare. 200.
Efter ombyggnad. Bilar. 70.
IMO. 5269948.
1941
12 17. Sjösatt som LCT (3) 312 för Royal Navy. Men typ och beteckning ändrades
under utrustningen och hon levererades som LCF 3 levererades 1942 till The
British Admiralty, London som landstingsfartyg för stridsvagnar åt Royal
Navy. 1947
02 21. Såld till Rederi Ab Parma (Algot Johansson), Mariehamn, Finland. Pris
GBP 2 500. Hon låg då i Plymouth och hade vid köpet tydliga spår
av krigsuppdrag, men amiralitet hemlighöll vilka. Bogserades från Ghent
tillsammans med PEGNY, men båda fartygens maskineri kördes hela tiden
under bogseringen. 1947
05. Ankom fartygen och lades upp i Mariehamn 1949.
Startade ombyggnaden av landstigningsfartyget till lastfartyg vid Varvet
Algot Johansson & Co, Mariehamn. 1949
10 20. Omdöpt till PANNY. Av landstigningsfartyget
fanns i stort sett endast botten, nedre delen av sidorna och de både
dieselmaskinerna kvar från landstigningsfartyget. 1949
10 29. Provtur med 100 personer ombord, med flagg över topp. Avgick kl.
12.00 från varvet och gick 6 sjömil utanför Kobba Klintar, innan man vände
åter. Ute på havet bjöd skeppsredare de medföljande ner i den
provisoriska matsalen i lastrummet där det serverades ärtsoppa. Vid 16
tiden var fartyget åter på varvet, där det bjöds på kaffe. 1949
11. Gick till Stockholm för att få vinschar, ankarspel och allt
elektriskt inmonterat. Största delen av transporterna bestod av trävaror
mellan olika hamnar. 1950 12 01. Överförd till Rederi Ab Sally, Mariehamn. 1951
05. Mycket krångel med huvudmotorerna när hon anlände till Rotterdam.
Rederiet köpte en amerikansk bogserbåt, som hade två nästan helt nya
motorer. Den ena installerades i PANNY och den andra till PENNY. I samband
med installationen byggdes Pannys akterskepp om. 1951
11 30. Färdigombyggd. 1958.
Har haft en del grundstötningar som förorsakat bottenskador. 1962.
Panny 38 st. tidsbefraktade resor. Största delen med salpeter från
Norge. 1962
04 11. Påbörjas ombyggnad till bil och passagerarfärja i Mariehamn. Hon
försågs bl. a med stävramp och hytter. Tog bilar både på däck och i
lastrummen. En passageraravdelning byggdes på stolpar på förkanten av däckshuset.
Fartyget hyrs ut på 9 månader till Vikinglinjen, men man försökte även
sälja henne till Vikinglinjen. 1962
07 13. Insatt mellan Svinö - Galtby (Korpo). Hamnarnas namn i kombination
av stävrampen gav fören ett trubbigt utseende gjorde att hon kallades
”Suggan” och linjen för ”Grislinjen”. 1962
08. Insatt Korpo - Mariehamn. 1962
09 30. Insatt Pargas - Mariehamn - Kapellskär. Gick endast på
natten och tillbaka nästa natt. 1963
01 08 - 1966 10 13. Upplagd i Mariehamn då hennes låga fart medförde
att hon var olämplig för trafiken. 1965.
Togs passagerarutrymmet bort. 1966
10 24. Såld till Tarros SpA, Cagliari, Italien. Omdöpt till VENTO
DEL GOLFO. Pris GBP 46 000. 1968.
Nytt maskineri installerades, samt förlängd. 1973.
Såld till Amal SpA, Messina, Italien. Omdöpt till ANNARITA
PRIMA. 1976.
Såld till Teutonia Lines Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till TEUTONIA
FEEDER. 1978.
Såld till Naviglio Meredionale SpA, Neapel, Italien. Omdöpt till RAMADAN. 1983 08. Såld till Decomar Societa, La Spezia, Italien för upphuggning. 1985 11 30. Ankom La Spezia och upphuggningen påbörjades. |
M/S PANNY.
M/S ANNARITA PRIMA.
Tillbaka till Rederi Ab Parma.
Tillbaka till Rederi Ab Sally.
© 2020 faktaomfartyg.