T/S MJÖLNER.

Byggd 1914 av Lindholmens Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 416.

Dimensioner. 67,52 x 11,01 x 3,98 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 976/ 376/ 1340.

Maskineri. Två Svenska Turbin Ab Ljungströms turbiner.

Effekt. 850 hk.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, Wm, Lindbergs ångmaskin.

Effekt. 800 ihk.

Knop. 11,5. 

RN. 5628.

IDno. 3005628.

Systerfartyg. MIMER.

1913 12 22. Sjösatt.

Levererades 21 december 1914 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1914 12. Insatt mellan Göteborg - Stockholm - Gävle - Härnösand. Under den milda årstiden gick fartyget i regel på Nordsjötrafik.

1915 - 1916. Vissa turer till Köpenhamn och Kristiania.

1924. Fartyget kondemnerat efter att ha fått betydande skador i Kemi, Finland (hur uppstod skadorna?). Kondemneringen upphävdes när Svea återlöste och reparerade fartyget.

1931. Maskineriet befanns utslitet, reparation var för kostsamt.

1932. Flyttas ångmaskinen från GAUTHIOD till fartyget.

1953 03 06. Ankom Stockholm för uppläggning. 

1954 05 24. Såld till upphuggare i Västervik.

1954 10. Var upphuggningen klar. 

S/S MJÖLNER.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2016 faktaomfartyg.