S/S NIORD.
Byggd 1855 av Motala Verkstad, Norrköping.
Varvsnummer. 52.
Dimensioner. 55,38 x 8,30 x 3,59 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 653/ 478/ 440.
Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.
Effekt. 480 ihk.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. Två 2-cyl, compoundångmaskiner.
Effekt. 700 ihk.
Knop.?.
Passagerare. 598 på "lastfritt däck".
RN. 478.
IDno. 3000478.
Levererades 1855 till Norrländska
Ångfartygsbolaget, Stockholm. Byggd som hjulångare med sidohjul.
1868. Ombyggd till propellerdrift. 1878. Nytt maskineri installeras. 1879. Såld till Luleå Ångfartygs AB, Luleå. 1888. Ombyggd. Träöverbyggnaden byttes ut mot en i järn. 1908 07. Såld till Ångfartygs AB Norra Sverige, Luleå. 1911 04 30. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. 1911-1914. Trafikerade Stockholm - Riga. 1914. Trafikerade Stockholm - Öregrund - Gävle. 1916. Omfattande reparationsarbeten samt vitmålades. Kostnad 55 000 kr. 1915 - 1918. Trafikerade Stockholm - Luleå. 1917. Gick några turer på Finland. 1919 - 1925. Trafikerade Stockholm - Norrköping - Stockholm - Gävle - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Skelleftehamn - Byske - Brännfors - Byske - Piteå - Luleå - Karlsborg. 1926 - 1928. Trafikerade Stockholm - Norrköping - Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Husum - Nordmaling - Norrbyskär - Hörnefors - Holmsund - Sikeå - Gumboda - Kallviken - Skelleftehamn - Kåge. 1929. Trafikerade Stockholm - Riga. 1930-1935. Trafikerade samma trad som under åren 1926-1928. 1932 06 13. Kolliderar med rederikollegan URANIA. 1933. Gjorde endast 16 turer detta år, låg upplagd övrig tid. 1936. Gjorde några turer Stockholm - Öregrund - Gävle. 1936 - 1939. Trafikerade Stockholm - Öregrund - Söderhamn - Hudiksvall - Sundsvall - Vasa. 1937 - 1939. Gjorde några resor på Stockholm – Riga. 1939. Uthyrd till marinen hösten 1939. 1939. Kolliderar med en pråm i Öregrund under hösten. 1939 09 - 1943. Låg upplagd oreparerad. 1943 04 10. Såld för 80000 SEK till Pehr Erik Santesson, Grisslehamn. Dock låg fartyget upplagt till 1946. 1944 06. Hemmahamn Ystad. 1946 08. Såld för 100000 SEK till Rederi AB Suecia, Ystad (Pehr Erik Santesson). 1948. Bogseras fartyget till Vesterviks Varv (det gamla). Varvsägare är Pehr Erik Santesson. NJORD skulle byggas om till en förvaringstank för olja. 1948. Såld till Västerviksvarvet. 1948. På hösten går varvet i konkurs. 1948 12 01. Rederi AB Ranja sätts i konkurs. 1949 12. Såld till Västerviks Nya Varvs AB. Där låg fartyget upplagt under några år. 1951 12 21. Kungl Kommerskollegium erhåller ett intyg om att NJORD skrotats i Västervik. |
S/S NJORD.
© 2021 faktaomfartyg.