S/S SOFIA.

Byggd 1895 av J O Johansson, Eckerna.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 30,50 x 6,98 x 2,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 169/ 94/ 275.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. 80 hk.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, Seffle semi-diesel.

Effekt. 170 hk.

RN. 2849.

1895. Beställd.

Levererades 1896 till Emanuel Mattsson, Spesslanda.

1898 03. Såld till O A Wilson, Göteborg. Överfördes snart till det nybildade Ångfartygs AB S:t George, Göteborg. Fartyget skulle döpas om till S:t OLOF men det verkställdes aldrig.

1913 04. Såld till pr Johan Alfred Myrin, Trollhättan.

1917 11. Såld till pr Karl Andersson, Lyrestad. Köpesumma: 98 000 kr.

1918 01. Ny huvudredare; Johan Andersson, Slättevalla.

1942 03.  Såld till pr Johannes Andersson, Lidköping. Köpesumma: 25 000 kr.

1943 05. Såld till Rederi AB Ingjald, Stockholm. Omdöpt till ING-SOFIE. Köpesumma: 40 000 kr. På köpekontraktet anges Sten Grusell och Torsten Carlbom som köpare.

1943 10 23. Går på grund vid Gåsskäret på resa Karlshamn - Stockholm.

1943 10 25. Drogs fartyget flott. Fartyget fick botten- och kölskador.

1944 08. Såld för 35,000 kr till S G Lindgren, Stockholm. Omdöpt till GLADYS.

1945 04. Såld för 12,000 till Gunnar Wallin, Stockholm.

1945 07. Såld för 20,000 kr till Melker Broms, Enköping.

1946 07 05. Såld på exekutiv auktion i Söderköping för 6 250 kr till Oscar Bengtsson, Norrköping. Omdöpt till KIMSTA, samt ombyggd i Söderköping.

1952. Såld pga konkurs till Karl Elis Robert Wastesson, Söderköping. Den nya ägaren överlät 50 % till Östgöta Lantmäns Centralförening upa (Gideon Blom), Norrköping. Köpesumma: 25,200 kr.

1952. Bytts maskineriet ut.

1952 12. Fartyget registreras som motorfartyg. Ägare: pr K E R Wastesson, Söderköping. Omdöpt till RAMUNDER.

1953 03. Ny huvudredare: Gideon E Blom, Norrköping.

1958 01. Fartyget registreras i Norrköping.

1958 10. Fartyget registreras på Östgöta Lantmän upa, Norrköping.

1961 06. Såld för 5000 kr till pr Markus Lennart Edlund (Norrköping, boende i Stockholm). Hemmahamn Helgenäs.

1961 08. Fartygets motor avlägsnas och det används som pråm en kortare period.

1969 03. Pråmen anmäls vara upphuggen. Skrovet lades upp vid Kalvö utanför Loftahammar. Skrovet sjönk där senare.

2007. Fartygshytten sägs användas som vedbod i Söderköping.

S/S SOFIA.

M/S RAMUNDER.

Tillbaka till Ångfartygs S:t George.

© 2016 faktaomfartyg.