M/S SUNNANLAND.
Byggd 1940 av Eriksbergs Mekaniska Verkstads Ab, Göteborg.
Varvsnummer. 295.
Dimensioner. 129,90 x 16,61 x 7,24 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3240/ 1416/ 5192.
Efter 1947. Brt/ Nrt/ Dwt. 3357/ 1508/ 5192
Efter 1954. Brt/ Nrt/ Dwt. 3378/ 1463/ 5110.
Maskineri. Två 9-cyl, B&W-Eriksbergs dieslar.
Effekt. 6000 ihk.
Knop. 16,0.
RN. 8437.
IMO. 5305194.
Systerfartyg. SAGOLAND. SKOGALAND. SAMELAND.
1939 10 03. Kölsträckt 1940 03 11. Döpt och sjösatt. Gudmor Sigrid Augusta Edström Levererades 16 juli 1940 till Ångfartygs Ab Tirfing, Göteborg. 1940 07. Upplagd på grund av kriget. 1941. Insatt på lejdtrafik på Sydamerika. 1945. Insatt för Svenska Orient Linjen. 1953 03 06. Så bröt en brand ut ombord när fartyget låg i Rio De Janeiro, Brasilien. 5 besättningsmän omkom. Fartyget reparerades provisoriskt så själva resan kunde återupptas. 1956 07 07. Så kolliderade fartyget med bogserbåten TYR mellan Biskopsudden och Finnboda och bogserbåten sjönk varvid tre besättningsmän omkom, varvid två har inte påträffats. 1957 11. Överförd till Svenska Orient Linjen, Göteborg. 1961 06. Såld till p/r Cervus, Göteborg (Huvudredare Claes Manne). Omdöpt till CERVUS. 1962 03 05. Ny huvudredare, Carl Johan Ljungblad. 1963 02. Såld till p/r Cervus (Otto Kihlström), Göteborg 1964 08. Omdöpt till CERVIA. 1965 05. Övertagen av August Leffler & Son, Göteborg (Huvudredare Paul Pålsson), Göteborg. 1966 01. Såld till G.O. Wångström Ab, Göteborg. 1966 02. Såld till Singi Nav, Co, Taipei, Taiwan. Omdöpt till SINTAH REEFER, samt satt under Panama flagg. 1970 09 15. Ankom Nan Kwang Steel & Iron Works, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning. |
M/S SUNNANLAND.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Tirfing.
Tillbaka till Svenska Orient Linjen.
© 2025 faktaomfartyg