S/S
TURKU
Byggd
1938 av Sandvikens Skeppsdocka & Mek. Verkstads Ab, Helsingfors, Finland
Varvsnummer.
273.
Dimensioner.
35,05 x 7,30 x 3,60 m.
Brt/
Nrt. 287/ 97.
Maskineri.
3-cyl. trippelexpansion ångmaskin.
Effekt.
294 kW.
Knop.
10,0.
Passagerare.
199.
Signal. OIOU.
Levererades
1938 till Finska Sjöfartstyrelsen, Åbo, Finland. Används som
inspektionsfartyget. 1938.
Stationerad som inspektionsfartyg i Skärgårdshavet, med Åbo som
hemmahamn. Användes även för transporter vid menföre och som
bogserfartyg vid nödsituationer. 1939-1940.
Överförd till marinen och stationerad vid Utö. 1941-1945.
Fartyget fungerade som konvojfartyg på Ålands Hav och används även
till att lägga ut ubåtssonar i Finska Viken. 1945.
Tillbaka som inspektionsfartyg på Skärgårdshavet. Användes även för
träning av lotsar. Fartyget hade kajplats vid Aura Å i Åbo och bland de
som bodde längs med stranden förekom det ofta klagomål på att den
koleldade TURKU sotade ner tvätt som hängde på tork. 1979 -
1979. Under vintern ersattes de gamla koleldade pannorna av begagnade
oljeeldade pannor från sjömätningsfartyget NAUTILUS (Idag NIKOLAI II). 1981.
Ersattes av den moderna SEILI. 1981. Såld
till Haminan Höyrylaiva Oy, Fredrikshamn, Finland. Omdöpt till HAMINA.
Användes som passagerarångare med tältduk uppspänd över akterdäcket.
Kryssningar i vattnen utanför Fredrikshamn, Kotka och Helsingfors. 1981.
Användes vid filminspelning i Virolahti och hade då namnet SUVETAR påmålat
på skrovet, men var aldrig officiellt omdöpt till SUVETAR. 1985. Såld
till Naantalin Höyrylaivaosakeyhtiö (Pentti-Oskari Kangas), Nådendal. 1986.
Rederiet byter namn till Höyrylaivaosakeyhtiö Ukko-Pekka. Fartyget omdöpt
till UKKOPEKKA. I trafik mellan Åbo - Nådendal och
kryssningar i Åbolands Skärgård. Trafikerar från samma kajplats som
fartyget hade som inspektionsfartyget TURKU. 1988
- 1989. Under vintern förbyggdes
passagerarsalongerna, kök och förråd. 1989 -
1990. Under vintern restaurangfartyg i Tallinn. 19??.
Ägarrederiet byter namn till Marcato Oy, Åbo. 1999
03. Görs en större genomgång av maskineriet och 109 utav maskinens 152
tuber byts ut. 2001 05
09. UKKOPEKKA gör en tvåtimmars specialkryssning för media i samband
med att den nyrestaurerade barken SIGYN återvänder till Åbo. 2001 07
25. Vid återkomsten från en kvällskryssning i Åbo skärgård stöter
UKKOPEKKA emot förbindelsefartyget KÖKAR, ”fiskebåten” ZAIDA och
museifartyget SUOMEN JOUTSEN. Endast mindre intryckningar på fartygen.
Kollisionerna berodde på missuppfattning av kommandon i maskinrummet. 2005 08 18. Strax efter eftermiddagsavgången från Nådendal mot Åbo trasslar en kätting in sig i UKKOPEKKAS propeller och fartyget blir manöverodugligt. Fartyget ankras och efter två timmar tar rederiets andra fartyg AIRISTO över de 30 passagerarna och för dem till Åbo. Därefter lyckas dykare kapa kättingen som trasslat in sig i propellern och kan konstatera att fartyget inte fått några skador. 2006 08 10. Går på grund utanför Runsala. |
S/S UKKOPEKKA.
© 2016 faktaomfartyg.