M/S VESTA.
Byggd 1937 av Lödöse Varv, Lödöse.
Varvsnummer. 64.
Dimensioner. 22,71 x 6,02 x 2,30 m.
Efter förlängning. 26,92 x 6,02 x 2,90 m.
Brt. 63.
Efter ombyggnad. Brt. 116.
Maskineri. En Nohab MF-5 diesel.
Effekt. 118 kW.
Knop. 10,0.
Efter maskinbyte. EN B&W Alpha diesel.
Effekt. 206 kW.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Grenaa motorfabrik diesel
Effekt. 368 kW.
Knop. 9,0.
Efter maskinbyte. En Scania diesel.
Effekt. ? kW.
Knop. ?.
Passagerare. 225.
Efter ombyggnad. 150.
Efter omklassning. 148.
RN. 8197.
Systerfartyg. DISA.
1937 06 18. Sjösatt.
Levererades 17 augusti 1937 till Styrsö Trafik AB, Göteborg. 1936. Insatt i trafik i Göteborgs södra skärgård. 1942 07 03. Utchartrad till Svenska flottan och stationeras i Vänern. 1944. Flyttad till Göteborgseskadern. 1945 09 13. Återlämnad till Styrsöbolaget. 1967. Byts maskineriet ut. 1969. Övertagen av AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. 1976 04. Ombyggd vid Gotenius Varv, Göteborg. Bland annat förlängs fartyget med ca 4 meter. 1977 03 29. Avgick Göteborg mot Grenå för motorbyte. 1995 11 19. Såld till Rederi Ab Strömkarlen, Trollhättan. Omdöpt till STRÖMKARLEN Af TROLLHÄTTAN. 1998 01 08. Såld till Ceres Shipping AS, Oslo, Norge. Omdöpt till CERES. 2002 05 28. Hemmahamn Tvedestrand. 2002 12 23. Går Ceres Shipping A/S i konkurs. 2003 01 14. Såld till A/S Presco, Oslo, Norge. 2006 11 17. Såld till Rederiet Ceres A/S, Oslo, Norge. 2012 06 14. Såld till Bjørvika Skipsselskap A/S, Oslo, Norge. 2015 05 08. Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm. Omdöpt till REX av STOCKHOLM. 2017 07 05 - 2017 08 06. Insatt mellan Norrtälje - Arholma. 2018 03 30. Under en förstärkningstur mot Norröra och Söderöra så börjar det komma in vatten i maskinrummet och vid Gräskö sätts samtliga passagerare i land. 2018 03 31. Ankom Högmarsö varv för att åtgärda en spricka i skrovet med en cementkista. 2018 04 12. Ankom Kummelnäs varv för reparation. 2018. Under hösten, ombyggd med bland annat nytt maskineri. 2018 12. Insatt Klara Mälarstrand - Tappström. |
M/S CERES.
M/S REX AV STOCKHOLM.
Tillbaka till Blidösundsbolaget.
© 2018 faktaomfartyg.