M/S VLIELAND.
Byggd 1938 av Scheepswerf J. Smit & Zn., Foxhol, Holland.
Varvsnummer. 80.
Dimensioner. 34,70 x 6,43 x 1,80 m.
Brt/ Nrt. 151/ 82.
Maskineri. En 6-cyl, Deutz 6V6 M 345 diesel.
Effekt. 300 bhp.
Efter maskinbyte. En 6-cyl, Werkspoor TMAS 276 diesel.
Effekt. 325 hk.
Passagerare. 350.
Senare certifierad för 300/400.
IDno. 5383067.
1937 02 04. Beställd. 1937 10 06. Sjösatt. Levererades 18 maj 1938 till Terschellinger Stoomboot Maatschappij, Terschelling, Holland. (Rederij Doeksen). 1938 05 18. Insatt som tender mellan Vlieland - Vlieree Point. 1943 - 1945. Konfiskerad av Tyska ockupationsmakten. 1954 05 29. Maskinhaveri. Bogserad till Harlingen. 1954 06 24. Åter från Scheepswerf Welgelegen, Harlingen med ny maskin. 1962. Insatt mellan Terschelling - Vlieland. 1980 01 23. Lades trafiken ner mellan Terschelling - Vlieland. 1981 09 01. Såld till okända köpare, Vlissingen, Holland, för att bli fiskefartyg på Nordsjön. Omdöpt till TONIJN. 19??. Rederiet går i konkurs. 19??. Såld till okända köpare i Utrecht, Holland och blir upplagd. Man fick problem med motorfästena då dom sprack under stark kyla när fartyget låg upplagt. 19??. Såld till N. van den Berg, Hollandse Brug, Holland. Omdöpt till VLIELAND. Planer på konvertering fanns, men inget hände. 19??. Såld till C. Ruardi, Bussum, Holland. 2015. Vet ej mer fartyget status. |
M/S VLIELAND.
Tillbaka till Rederij Doeksen.
© 2021 faktaomfartyg.