S/S VON DÖBELN.

Byggd 1876 av W. Lindbergs Varv, Stockholm.

Varvsnummer.119.

Dimensioner. 55,46 x 7,96 x 3,96 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 666/ 413/ 355.

Maskineri. En 2-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 450 hk.

Knop. 9,5.

Efter maskinbyte. Två 2-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 600 hk.

Knop. 11,0.

Passagerare. 88.

Hyttplatser. 88.

IDno. 5617252.

Levererades 25 april 1876 till Wasa Ångfartygs Ab, Nikolaistad, Finland.

1876. Insatt mellan Uleåborg - Finska kuststäder - St Petersburg.

1881. Insatt i samarbetet "Sydfinska seglationsföreningen" mellan St Petersburg - Helsingfors - Hangö - Åbo - Stockholm.

1884 11 24. Gick fartyget på grund utanför Sottunga.

1884 12 03. Drogs loss och gick till Stockholm för reparation.

1892 04 13. Säljs rederiet till Finska Ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland.

1895 10 01. Kolliderade med GEFLE i Tenösundet. GEFLE får så svåraskador sp man sätter fartyget på grund.

1899. Renoverad vid Lindholmens Verkstads Ab, Göteborg.

1914 09 21. Rekvirerad av Ryska flottan. Används som minsvepare.

1918 04 13. Återlämnad till FÅA.

1919 - 1924. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1926. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1928 - 1938. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1929. Ombyggd, samt får maskineriet från S/S TORNEÅ.

1940 03 29. Rekvirerad av Finska marinen.

1941 05 16. Såld till Finska marinen och blev moderfartyg för torpedfartyg.

1954 02 10. Såld till Helsingin Romuliike, Helsingfors, Finland för upphuggning. Blev upphuggen i Pansio, Finland.

Bild saknas.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till De Samseglande rederierna.

© 2021 faktaomfartyg.