S/S AALLOTAR.

Byggd 1952 av Helsingørs Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 307.

Dimensioner. 92,44 x 14,26 x 5,00 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2776/ 1201/ 991.

Maskineri. En Helsingør quadruple HF 11 ångmaskin med ångturbin. 

Effekt. 2430 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 1000.

Hyttplatser. 230.

Efter ombyggnad. 298.

Bilar. 20.

IMO. 5000512.

1952 01 29. Sjösatt och döpt av Aili Paasikivi (fru till president J.K.Paasikivi). (Aallotar betyder vågornas dotter).

Levererad den 6 juni 1952 till Finska Ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland.

1952 06 19. Ankommer fartyget till Helsingfors för första gången. 

1952 06. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm (vintertid), Åbo - Stockholm samt Mariehamn - Stockholm övrig tid.

1953 05 17. Grundstöter fartyget på Gullkrona fjärd på resa Stockholm - Helsingfors i tjock dimma. Passagerarna överfördes till S/S VIOLA som tog dom till Åbo. Fartyget drogs loss senare av PROTECTOR. 

1964. Ombyggd vid Wärtsilä Sandviken, Helsingfors. 

1965. Under vintern insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1969 - 1970. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde.

1970. Fick Silja Line påmålat på sidan.

1970 05 14. Kryssningar mellan Helsingfors - Visby.

1970 05 28. Under sommaren, Insatt mellan Helsingfors - Travemünde förutom då.

1970 06 13. En kryssning mellan Helsingfors - Tallinn.

1970 06 14. En kryssning mellan Helsingfors - Leningrad. 

1970 07 11. En kryssning mellan Helsingfors - Tallinn.

1970 07 20. En kryssning mellan Helsingfors - Leningrad. 

1970 08 17. En kryssning mellan Helsingfors - Leningrad. 

1970 09 04. Upplagd i Helsingfors.

1971 05 03. Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1971. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1971 09 17 - 1971 09 20. Utchartrad för en resa mellan Helsingfors - Riga.

1971 09 20. Omdöpt till BORE II

1971 10 08 - 1972 01 22. Utchartrad till Jakob Lines, Finland. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå/ Jakobstad - Umeå.

1971 12 01. Kolliderade med piren vid ankomst till Umeå.

1972 01 24. Ombyggd vid Finnboda varf, så att det förliga lastrummet görs om till hytter.

1972 01 25. Kolliderade med Tyska HEBE II på varvet.

1972 03 27. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1972 05 05. Insatt på visumfria kryssningar mellan Helsingfors - Leningrad.

1973. På våren, utchartrad till Phillips som utställningsfartyg, besökte bland annat Göteborg. 

1973 06 01. Insatt på kryssningar mellan Åbo - Visby.

1973 11 03. Bröt brand ut på fartyget när hon låg upplagd för vintern i Åbo, när elden hade släckts, så låg fartyget halvsjunket i Aura å.

1974 01 03. Bärgades och förklarades constructive total loss (C.T.L.).

1974 01. Såld till Helsingin Romuliike, Helsingfors för upphuggning.

1974 01 30. Ankom Helsingin Romuliike, Helsingfors under bogsering.

1975 02 04. Påbörjades skrotningen. Men en 35 meters del sparades som arbetspråm vid varvet i Åbo. Pråmen fick namnet AKSU

S/S AALLOTAR.

S/S AALLOTAR.

 

S/S BORE II. 

 

Pråmen AKSU.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till de samseglande rederierna

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Bore.

Tillbaka till Jakob Lines.

© 2020 faktaomfartyg.