M/S ALLEMAGNA EXPRESS.

Byggd 1976 av Hayashikane Shipbuilding & Eng, Co Ltd, Shimonoseki, Japan.

Varvsnummer. 1197.

Dimensioner. 147,60 x 22,61 x 6,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6779/ 2355/ 4800.

Maskineri. En Mitsubishi-MAN 16V52-55 4S diesel.

Effekt. 11768 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 12.

Hyttplaster. 12.

Lastmeter. 1150.

IMO. 7517595.

Systerfartyg. ANGLIA EXPRESS. SERENISSIMA EXPRESS. TOMAKOMAI MARU.  TOKYO MARU. 

Levererades i augusti 1976 till Mototraghetti Mediterranea, Venedig, Italien.

1976. Insatt mellan Marseille - Genua - Livorno - Trieste - Venedig - Limassol - Lattakia - Alexandria - Port Said.

1986. Omdöpt till RORO ITALIA.

1988. Såld till Adriatica Navigazione S.p.A., Venedig, Italien. Omdöpt till SARDEGNA.

1988. Insatt i Tyrrenska sjön. (Italien - Sicilien - Sardinien).

1989 02. Gick fartyget på klipporna vid Murtas, Syd östra Sardinien och fick svåra skador.

1989. Åter i trafik efter reparation.

1990. Såld till Tirrenia di Navigazione SpA, Cagliari, Italien. 

2006 09. Såld till Puglia Navigazione SRL, Bari, Italien. 

2006 12. Omdöpt till ITALRORO ONE.

2007 01. Kortare insatts mellan Bari - Canakkle.

2007. Upplagd i Bari.

2007 06. Insatt mellan Porto Marghera - Korinth.

2007. Ankom Constanza, Rumänien.

2008 04. Ankom Santos.

2008 10 14. Ankom Seyne-Sur-Mer och blir upplagd.. 

2011 09 06. Ankom Berket Ihracat-Ithalat, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S ALLEMAGNA EXPRESS.

M/S RORO ITALIA.

 

M/S SARDEGNA.

  

M/S ITALRORO ONE.

Tillbaka till Adriatica.

Tillbaka till Tirrenia.

© 2020 faktaomfartyg.