M/S SERENISSIMA EXPRESS.

Byggd 1976 av Hayashikane Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Shimonoseki, Japan.

Varvsnummer. 1196.

Dimensioner. 147,61 x 22,84 x 6,60 m.

Brt/ Dwt. 6779/ 4412.

Maskineri. En Mitsubishi-MAN 16V52/55 4S diesel.

Effekt. 11768 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 12.

Hyttplaster. 12.

Lastmeter. 1150.

IMO. 7517583.

Systerfartyg. ALLEMANGA EXPRESS. ANGLIA EXPRESS. TOMAKOMAI MARU. TOKYO MARU. 

1976 02 18. Sjösatt.

Levererades i maj 1976 till Soc. Mototrahetti Mediterranea, Venedig, Italien.

1976 05. Utchartrad till Adriatica, insatt mellan Södra Frankrike - Italien - Mellan östern.

1979. Såld till Adriactica di Navigazione S.p.A., Venedig, Italien.

1979. Insatt mellan Marseille - Genua - Livorno - Trieste - Venedig - Limassol - Lattakia - Alexandria - Port Said.

1981. Insatt i samarbete med Lloyd Triestino mellan Italien - Cypern - Mellan Östern.

198?. Insatt mellan La Spezia - Palermo.

1988. Såld till Tirrenia Di Navigazione SpA, Neapel, Italien.

1988 08 23. Övertagen av dom nya ägarna.

1990. Omdöpt till CALABRIA.

1990. Insatt mellan Italienska fastlandet - Sardinien/ Korsika.

2006 09. Såld till Puglia Nav, SRL, Bari, Italien. 

2006 10. Övertagen av dom nya ägarna.

2006 10 25. Ankom Tuzla för varvsöversyn.

2006 12. Omdöpt till ITALRORO TWO.

2007. Upplagd i Bari.

2007. Insatt mellan Porto Marghera - Korinth.

2007 08. Utchartrad till AIAS/ Se, Tra, Und. Insatt mellan Livorno - Termini Imerese.

207 09 12. Upplagd i Genua.

2008. Kortare charter till SNAV.

2008 04. Upplagd i Augusta, Sicilien.

2011 04 11. Såld till Turkiska upphuggare och bogserad från Augusta mot Aliaga, Turkiet.

2011 04 18. Ankom Bereket Ithalat-Ihracat, Aliaga, Turkiet där skärbrännaren väntade.

M/S SERENISSIMA EXPRESS.

M/S CALABRIA.

M/S ITALRORO TWO.

Tillbaka till Adriatica.

Tillbaka till Tirrenia.

© 2021 faktaomfartyg.