M/S ANU.

Byggd 1972 av Ankerløkken Verft A/S, Florø, Norge.

Varvsnummer. 90.

Dimensioner. 109,51 x 20,43 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1577/ 549/ 2020.

Maskineri. Två Pielstick 8PC2L dieslar.

Effekt. 5885 kW.

Knop 17,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastkapacitet. 45 trailers.

IMO. 7226952.

Systerfartyg. ILKKA. LALLI. LEILA.

1971 01. Kölsträckt.

1972 08 12. Sjösatt.

Levererades 15 december 1972 till Alander Frachtsciff GmbH, Hamburg, Tyskland.

1972 12. Insatt i Avomeri Line Oy, Helsingfors, Finland trafik mellan Helsingfors - Helsingborg - Århus.

1973 05 02 - 1974 06 12. Utchartrad till North Sea Feries Rozenburg. Omdöpt till NORCLIFF. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1973 06 13 - 1979. Åter från charter. Omdöpt till ANU. Insatt på olika charter uppdrag.

1979-1980. Utchartrad till Tor Line. Insatt mellan Göteborg - Immingham.

1980 06. Såld till Tejo Leasing Ltd, Sark, England.

1980 06 - 1980 09. Utchartrad till British Railways. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1980 09. Såld till Javelin Shipping Co Ltd, Jersey. Omdöpt till LUNE BRIDGE.

1980 10-1980 12 13. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd (British Railways). Insatt mellan Belfast - Heysham.

1980 12 18. Omdöpt till LADY CATHERIN.

1980 12 18 - 1981 08. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan Dublin - Holyhead.

1981 08 06-1982 02. Utchartrad till Lakespan Marine Inc Oshawa, Ontario, Kanada. Omdöpt till LAKESPAN ONTARIO. Insatt mellan Oshawa - Oswega.

1982 02 - 1985. Inkallad till Royal Fleet Auxiliary (Ministry Of Defence) London. Omdöpt till SIR LAMORAK (L3532) för att bli insatt som material och trupptransportfartyg under Falklandskriget.

1986 01. Såld till Cenargo Navigation Ltd, Douglas, Isle Of Man. Omdöpt till MERCHANT TRADER.

1987. Såld till Scout Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till MOLS TRADER.

1987. Registrerad för Bahamadifko LXII, Nassau, Bahamas. Omdöpt till MADS MOLS.

1987 08. Utchartrad till Mols Linien, Ebeltoft, Danmark. 

1987 08. Insatt mellan Sjællands Odde - Ebeltoft.

1989 03 17. Sista dagen i trafik.

1989 - 1992. Utchartrad till Mainland Market Deliveries, England. Omdöpt till PRIDE OF PORTSMOUTH. Insatt mellan Portsmouth - Kanalöarna.

1992. Utchartrad till Commodore Ship Management. Ltd, Nassau, Bahamas. Oförändrat namn och rutt.

1992. Utchartrad till Commodore Ferries Ltd, Guernsey, Omdöpt till NORMAN COMMODORE. Insatt mellan Guernsey - Jersey.

1993 12 11. Så bröt en brand ut i en trailer ombord fartyget och fartyget fick skador på insidan. 

1993 12. Bogserades först till Rotterdam och sedan vidare till Newcastle för reparation.

1994 03 25. Såld till Clare Business Ltd, Nassau, Bahamas. (Mangers Goliath Shipping co Ltd.) Insatt mellan Guernsey - Jersey.

1994 06 13. Åter i trafik.

1994 06 14. Kolliderade i hamnen på Guernsey med utflyktsfartyget TRIDENT VI som blev totalförstörd och sjönk.

1995 12 18. Såld till Rederi Ab Lillgaard, Mariehamn, Finland. Omdöpt till FJÄRDVÄGEN.

1995 12. Insatt mellan Långnäs - Nådendal. (Smeknamn SIPS EXPRESSEN).

M/S ANU.

M/S SIR LAMORAK.

M/S MERCHANT TRADER.

M/S MOLS TRADER.

M/S MADS MOLS.

M/S PRIDE OF PORTSMOUTH.

M/S FJÄRDVÄGEN.

M/S FJÄRDVÄGEN.

 Tillbaka till Avomeri.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till B&I Line.

 Tillbaka till Commodore Ferries.

Tillbaka till Mols Linien.

© 2024 faktaomfartyg.