M/S ILKKA.

Byggd 1972 av Ankerløkken Verft Florø A/S, Florø, Norge.

Varvsnummer. 89.

Dimensioner. 108,64 x 20,45 x 4,95 m.

Brt/ Dwt. 1565/ 2670.

Maskineri. Två 8-cyl, Pielstick dieslar.

Effekt. 5884 kW.

Knop. 18,0.

IMO. 7206330.

Systerfartyg. LALLI. ANU. LEILA.

1972 02 18. Sjösatt.

Levererades 14 juni 1972 till Alander Frachtschiff O/Y, Mariehamn, Finland. (Satt under tysk flagg). Insatt mellan Helsingfors - Helsingborg - Århus.

1978. I Rotterdam vart fartyget tvångsförsåld till Tejo Leasing Ltd., St. Helier, Jersey.

1979 06 - 1979 09 23. Utchartrad till Sealink UK Ltd. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1980. Såld till Parang Shipping Ltd., Jersey. Omdöpt till LAGAN BRIDGE.

1980. Utchartrad till Sealink.

1980 01. Insatt mellan Belfast - Heysham, samt Holyhead - Dun Laoghaire.

1980 05. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1980 07 31. En tur mellan Heysham - Douglas.

1980 12 13. Sista dagen i trafik mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1980 12 16. Ankom Clydedock Engineering, Liverpool.

1980 12 18. Omdöpt till LADY THONE. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Dublin - Holyhead.

1983. Såld till Cenargo Ltd. Omdöpt till MERCHANT NAVIGATOR.

1983 - 1983 09 24. Utchartrad till Townsend Thoresen. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1984. Utchartrad till Brittany Ferries S.A. Morlaix, Frankrike. Insatt mellan Roscoff - Plymouth.

1984 07 27. Upplagd i Le Havre.

1985 10 19. Ankom Talcahuano.

1985 10 19. Såld till Commonwealth Shipping Co., Panama. Omdöpt till CANADA'S TOMORROW.

1985. Ombyggd till dyk och forskningsfartyg.

1990. Registrerad för K/S Geomaster. Mgrs. Solstad Shipping A/S. Omdöpt till GEOMASTER.

1996. Såld till James Fisher and Sons PLC, Barrow, Furness. Byggs om till kabelläggningsfartyg.

1996 09. Såld till United Arab Emirates Tel. Corp. Ltd., Förenade Arabemiraten. Omdöpt till UMM AL ANBER.

1996. Ombyggd till kabelläggningsfartyg.

2013 03. Såld till E-Marine PJSC, Dubai, Förenade Arabemiraten.

M/S ILKKA.

M/S LADY TONE.

M/S GEOMASTER.

M/S UMM AL ANBER.

Tillbaka till Avomeri.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till Brittany Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.