M/S BORE STAR.

Byggd 1975 av Dubegion-Normandie S.A. Prairie au doc, Nantes, Frankrike.

Varvsnummer 143.

Dimensioner. 153,00 x 22,04 x 5,84 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 12343/ 6198/ 1800.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 16546/ 7011/ 1995.

Maskineri. Fyra Semt-Pielstick 12 PC2-2V-400 dieslar.

Effekt. 17600 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 1599.

Hyttplatser. 799.

Efter ombyggnad. 762.

Bilar. 240.

Efter ombyggnad. 210.

IMO. 7360198.

Systerfartyg. SVEA CORONA. WELLAMO.

1975 01 30. Sjösatt.

1975 11 05. Avgick Nantes till St Nazaire för dockning.

Levererades 2 december 1975 till Oy Höyrylaiva Oy Bore/Ångfartygs Bore Ab, Åbo, Finland. Kostnad för fartyget 116 miljoner FIM.

1975 12 11-1976 05 07. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland. Insatt i kryssningstrafik runt Kanarieöarna och till Afrikas västkust med artistnamnet FINNPARTNER.

1976 05 12. Första ankomst till Åbo, avgick sen till Stockholm.

1976 06 - 1976 11 10. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1976 09 20. Kolliderade med ett tankfartyg i Stockholms skärgård och får skador på bogen.

1976 11 - 1977 05 13. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland. Insatt i kryssningstrafik runt Kanarieöarna och till Afrikas västkust med artistnamnet FINNPARTNER.

1977 06. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1977 07 29. Hjälper fartyget till med sökandet efter en person som fallit överbord från VIKING 5.

1979 01 01. Ändrar rederiet namn till Oy Bore Line Ab, Åbo, Finland.

1980 07 11. Såld till Finska ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1980 09 01. Omdöpt till SILJA STAR.

1983 03 07. Fartyget som ligger i Värtahamnen, Stockholm och håller på att lasta, börjar överraskande flytta på sig på grund av SILVIA REGINA håller på med förtöjningsmanöver. Resulterar i att rampen mellan fartyget och gångbron lossnar, och en finsk passagerare faller i havet och drunknar.

1985 01 01. Ekonomipersonalens skötsel övertas av Silja Line (tidigare av ägaren).

1986 01. Ankommer HDW, Kiel för varvsöversyn.

1986 01 30. Såld för 16,5 miljoner USD till Baldur Ltd, Hamilton, Bermuda. (Seacontainers Ltd, Hamilton, Bermuda). Omdöpt till ORIENT EXPRESS.

1986 02 27. Ankom Lloyd Werft GmbH, Bremerhaven för ombyggnad

1986 04 17. Återlevererad efter ombyggnad.

1986 05 03 - 1986 10 . Insatt i kryssningar mellan Venedig - Pireus - Istanbul.

1986 12. Utchartrad till Club Sea Inc, Antigua. Omdöpt till CLUB SEA. Insatt på kryssningar i Karibien.

1987 04. Tillbaks från charter. Omdöpt till ORIENT EXPRESS.

1987 04. Insatt mellan Venedig - Pireus - Istanbul. Under vinterhalvåret, Insatt i kryssningar runt Kanarieöarna.

1988 12 16. Ankom Cie Compagnie Marseillaise, Marseille för ombyggnad. 

1989 03 15. Återlevererad efter ombyggnad. 

1989 10. Utchartrad till Europe Cruise Line (EffJohn). Omdöpt till EUROSUN för kryssningar runt Kanarieöarna och till Afrikas västkust.

1989 12. Såld för 40 miljoner USD till Eurosun Ltd, Hamilton, Bermuda (EffJohn).

1990 05. Omdöpt till ORIENT EXPRESS.

1990 05. Insatt mellan Venedig - Pireus - Istanbul.

1990 11. Omdöpt till EUROSUN.

1991 03 22. Utanför Las Palmas fick fartyget brand ombord, men kunde ta sig in till Las Palmas för egen maskin där passagerarna evakuerades.

1991 05. Såld till Orient Line Pte Ltd, Singapore. (EffJohn International), Omdöpt till ORIENT SUN. 

1991 06 09. Avgick Pireus mot Singapore.

1991 06. Kryssningar med utgångspunkt Singapore.

1992 03 30. Såld för 155 miljoner FIM till Effdo 3 Oy (c/o Wasa Line Oy Ab) Vasa, Finland.

1992 04 02. Ankom Kotkan Telakka Oy, Kotka, Finland för ombyggnad för 45 miljoner FIM. Det som gjordes om var , Sponsorer, hyttrenovering, nya konferensutrymmen, nya restauranger samt förhöjd isklass.

1992 04 03. Omdöpt till WASA QUEEN.

1992 05 15. Insatt i Wasa Lines trafik mellan Sundsvall - Vasa och Umeå - Vasa.

1992 06 13. Ca. 10km sydost om Sundsvall får fartyget en brand i en transformator. Resulterar i blackout och WASA QUEEN driver omkring i kvarken.

1992 06 14. Under nattens småtimmar så är branden i transformator släckt och man kunde få igång maskineriet för att fortsätta mot Vasa med eskort.

1992 12 19. En mycket kraftig storm på Finska västkusten. WASA QUEEN återvänder till Sundsvall pga. alltför svårt väder.

1993 12 04. WASA QUEEN får styrmaskinsproblem strax efter avgång från Vasa. Kör i dålig sikt (snöyra) på Patria-grundet utanför Vasa.

1993 12 05. Passagerarna evakueras med hjälp av Silmä (Silmä betyder Ögat) och Replot. En del tas ombord på Fennia, en del tas till Replot och därifrån med buss till Vasa. Efter evakueringen drog man henne flott ca 20.30 och hon återvände till Vasa. Gick sedan till Åbo för reparation.

1993 12 31. Så intrigeras Wasa Line i Silja Line och namnet Wasa Line försvinner.

1993 12 31. Överförd till Wasa Line Oy Ab, Mariehamn, Finland.

1994. På vinterhalvåret börjar fartyget gå mellan Helsingfors-Tallinn.

1995 03 14. dåligt väder, väntar i timtal i Vasa på att vädret skall lätta.

1996 05 06-1996 09 03. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1996 09 04 -1999 09 23. Insatt mellan Helsingfors-Tallinn.

1999 09 25. Insatt mellan Vasa - Umeå.

2000 12 31. Sista dagen i trafik mellan Vasa - Umeå. 

2001 01 01. Upplagd i Vasa, Finland.

2001 01 04. Registrerad för Silja Line Oy, Mariehamn.

2001 07. Utchartrad till Italienska myndigheter för att vara hotell fartyg i Genua, Italien under G8 mötet.

2001 07 05. Avgick Vasa mot Genua, Italien.

2001 07 16. Ankom Genua.

2001 07 26. Såld till Megastar Capricorn Ltd, Panama. (Star Cruises).

2001 08 02. Avgick Genua mot Singapore för ombyggnad.

2001 09 21. Insatt under två veckor på kryssningar från Singapore.

2001 10. Insatt mellan Hongkong - Xiamen för Star Cruises dotterföretag Cruise Ferry.

2007 07. Insatt på Casinokryssningar från Port Kelang. (12-timmars)

2008 10. Upplagd i Port Kelang.

2009 04. Såld till Chryses Finance Co, Panama (Management Ilion Lines S.A.). Omdöpt till ARBERIA.

2009 05 23. Ankom Pireus roads för att gå på varv i Perama.

2009 06 27. Avgick Pireus.

2009 07 - 2011 02. Insatt mellan Trieste - Durres - Bari.

2010 11.  Management Nel Lines, samt insatt för Nel Lines mellan Bari - Durres. 

2011 02 26. Ankom Taranto.

2011 03 01. Avgick Taranto mot Valletta.

2011 03 02 - 2011 03 16. Låg fartyget redden i Valletta.

2011 03 16. Avgick Valletta mot Keratsini.

2011 03 22. Ankom Keratsini.

2011 03 29. Såld till AMET Shipp, I Pvt, Ltd, Chengalpattu (registrerad för Academy Of Maritime Education and Training, Chennai), Indien. Omdöpt till AMET MAJESTY.

2011 04 11. Avgick Keratsini mot Colombo, Sri Lanka för varvsbesök.

2011 06 08. Insatt på kryssningar och som utbildningsfartyg mellan Sri Lanka - Anadaman - Phuket - Mumbai - Goa - Lashdweep - Kochi - Maldiverna.

2013 05. Sålt till Indiska upphuggare.

2013 05 17. Ankom Alang, Indien på sin sista resa.

M/S BORE STAR.

M/S SILJA STAR.

Ombord.

M/S ORIENT EXPRESS.

 

M/S EUROSUN.

M/S ORIENT SUN.

M/S WASA QUEEN.

Ombord. Däcksplan.

M/S WASA QUEEN.

Ombord.

M/S ARBERIA.

  

M/S AMET MAJESTY.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Finnlines. 

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Vasabåtarna.

Tillbaka till Star Cruises.

Tillbaka till Nel Lines.

© 2020 faktaomfartyg.