M/S CHANTILLY.
Byggd 1966 av Dubigeon-Normandie S.A., Nantes, Frankrike.
Varvsnummer 822.
Dimensioner. 109,91 x 17,84 x 4,00 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3255/ 1559/ 640.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5691/ 1707/ 925.
Maskineri. Två Pielstick 12PC2V dieslar.
Effekt. 6990 kW.
Knop. 20,0.
Passagerare. 1350.
Hyttplatser. 0.
Bilar. 190.
IMO. 6601997.
1965 11 09. Sjösatt. 1966 05 05. Provtur. Levererades 6 maj 1966 till Societe Nationale des Chemins de fer France (S.N.C.F), Calais, Frankrike. 1966 05 23. Avgick Nantes mot Calais med ett kort stop i Saint Nazaire för arbete med en maskin. 1966 06 01. Ankom Calais. 1966 06 07. Pressuppvisning på en tur mellan Calais - Dover. 1966 06 08 - 1966 08 15. Visas upp i Boulogne - Newhaven och Dieppe. 1966 06 15. Kryssningstur från Dieppe till Rouen. 1966 06 21. Insatt mellan Calais - Dover på grund av strejk bland dom Engelska sjömännen. 1966 07 02. Officiellt insatt mellan Calais - Dover. 1966 10 29. Utchartrad till Townsend Car Ferries Ltd, Dover på en vecka. Insatt mellan Dover - Zeebrügge. 1972 02 04 - 1972 05 28. Insatt mellan Newhaven - Dieppe. 1975 12 - 1976 03. Ombyggd vid Chantier Caillard, Le Havre med bland annat bogport. 1975 04 03. Kolliderade med kajen i Calais. 1976 05 31. Kolliderade med kajen i Calais. Togs ur trafik för reparation. 1976 06 23. Åter i trafik. 1976 11 26 - 1977 01 02. Insatt mellan Newhaven - Dieppe. 1977 01. Insatt mellan Calais - Dover. 1977 10 01. Insatt under två veckor mellan Newhaven - Dieppe. 1979 01 20. Kolliderade med det Norska fraktfartyget EIR i närheten av Calais. 1979. Inatt mellan Boulogne - Dover. 1981 04 15. Upplagd som reservfärja. 1981 05. Insatt mellan Calais - Dover. 1982 08 05. Kolliderade med CÔTE D'AZUR i Calais. Fick skador på bogporten och togs ur trafik för reparation. 1982 10. Åter i trafik. 1986 04 06. Insatt mellan Dieppe - Newhaven. 1987 02. Såld till Olympiade Maritime Co, Pireus, Grekland. (Agapitos Bros Ferries). 1987 04 22. Avgick Dieppe mot Pireus. Omdöpt till OLYMPIA. 1987 05 01. Ankom Pireus. 1987. Insatt mellan Pireus och den Grekiska övärlden. 1989 04 05. Insatt mellan Chalkis - Rhodos - Kapathos. 1990 05 17. Såld till Winston Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Ab, Nacka). Omdöpt till EUROPA LINK. 1990 05 29. Ankom Humber Shiprepairs Ltd, Immingham, England för ombyggnad och anpassning till den nya trafiken. 1990 08 18. Levererad från varvet efter ombyggnad. 1990 08 31. Insatt för GT-Link A/S mellan Gedser - Travemünde. 1991 01 03. Insatt mellan Gedser - Rostock. 1992 08 - 1992 09. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marocko. Insatt mellan Algeciras - Tanger. 1992 09 17 - 1993 02. Upplagd i Nakskov. 1993 01 27. Såld till Plough Navigation Inc, Monrovia, Liberia. (Management Polish Hansa Line, Szczecin, Polen). Omdöpt till BALTAVIA. 1993 02 11-1993 08. Utchartrad till Europa Linjen A/S (GT-Link A/S) för trafik mellan Gedser - Travemünde, men låg mest upplagd i Rostock. 1993 08. Upplagd i Gdynia, Polen. 1994. Insatt mellan Gedser - Travemünde. 1994 05 31. Avgick som sista färja mellan Gedser - Travemünde. Därefter lades den linjen ner som öppnades 1963. 1994 06 01. Insatt mellan Gedser - Rostock. 1994. Avslutad charter. Upplagd i Rostock. 1996 04 14. Såld till El Salam Shipping & Trading Establisment, Alexandria, Egypten. Avgick Rostock mot Röda Havet. 1996. Omdöpt till EL SALAM 93. Registrerad för European Maritime Transport S.A., Panama. 1996. Insatt som pilgrimsfartyg i Röda Havet. 2002 12 31. Ankom Alang, Indien för upphuggning. |
M/S CHANTILLY.
M/S CHANTILLY.
M/S OLYMPIA.
M/S EUROPA LINK.
M/S BALTAVIA.
M/S EL SALAM 93.
Tillbaka till Townsend Brothers.
Tillbaka till El Salam Maritime.
© 2021 faktaomfartyg.