M/S DANA MINERVA.

Byggd 1979 av Helsingør Værft A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 419.

Dimensioner. 105,62 x 18,98 x 4,95 m.

GT/ NT/ DWT. 1599/ 840/ 3390.

Maskineri. En MaK 12MU 453 AK diesel.

Effekt. 3300 kW.

Knop. 15,2.

Lastmeter. 840.

IMO. 7808188.

Systerfartyg. DANA OPTIMA.

1978 03 31. Beställd.

1978 07 19. Kölsträckt.

1978 11 07. Rapporterades det att fartyget skulle få namnet DANA ULTIMA men det vart namnet DANA MINERVA på fartyget.

1978 12 20. Sjösatt.

Levererades 26 april 1979 till DFDS, Esbjerg, Danmark.

1979 04 28. Utchartrad till Nopal Line. Omdöpt till NOPAL MINERVA.

1979 04 30. Avgick Esbjerg mot Miami.

1979 05 18. Insatt mellan Miami - Aruba - Curacao - La Guaira och andra Karibiska hamnar.

1982 05 18. Åter från charter, Omdöpt till DANA MINERVA.

1982 05. Utchartrad till Pan Atlantic Lines. Insatt mellan Miami - Puerto Cabello/ La Guaira/ Las Minas/ Aruba - Curacao, samt andra Karibiska hamnar.

1982 07 - 1982 10.Insatt mellan Houston - Tuxpan.

1983 05 - 1983 07. Insatt mellan Houston - Tuxpan.

1983 10 07. Såld till Kirk Challenger Co, Ltd (R.B Kirkconnel & Brothers Ltd), Georgetown, Cayman Island.

1983 10 13. Övertagen av dom nya ägarna i Savannah. Omdöpt till KIRK CHALLENGER.

1984. Såld till Brambles Holding, Ltd (Brambles Shipping Division), Melbourne, Australien. 

1985 03. Omdöpt till CHALLENGER B.

1985 05 2. Insatt mellan Melbourne - Burnie.

1989 06 27. Upplagd vid Bell Bay.

1989 07. Såld till Patagonia Shipping Ltd (Kotka Merchant KY), Nassau, Bahamas. Omdöpt till Omdöpt till KIRK CHALLENGER.

1989 07 29. Avgick Melbourne mot Rotterdam.

1991 07. Management, Danship Lines, USA.

1998 08. Omdöpt till CHALLENGER K.

1998 11. Utchartrad till Crowley Maritime. Insatt i Karibien.

1999 07. När fartyget ankom Port Everglades, upptäckte nio flyktingar ombord fartyget.

1999 11 24. Avgick Port Everglades mot Freeport, Bahamas där fartyget arresterades.

2000 03. Såld på exekutiv auktion till Sunscot & Co, Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till NATHAN M.

2000 06. Såld till Tsakos Industrias Navales S.A. Juan L Lacaze, Uruguay. Omdöpt till PLATENSE.

2003. Överförd till Sedaril S.A (Tsakos  Shipping & Trading, S.A), Juan L Lacaze, Uruguay.  

2016. Såld till Med Star Shipping Co SA, Tripoli, Libanon. Satt under Togo flagg, hemmahamn Lomé. Omdöpt till MED WAY.

M/S CHALLENGER B.

M/S PLATENSE.

Tillbaka till DFDS.

© 2021 faktaomfartyg.