M/S DRONNING MARGRETHE II.

Byggd 1973 av Nakskovs Skibsværft A/S Nakskov Danmark.

Varvsnummer 200.

Dimensioner. 132,66 x 17,70 x 4,50 m.

Efter ombyggnad. 144,70 x 17,70 x 4,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5623/ 2696/ 2300.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6211/ 2856/ 2758.

Maskineri. Två B&W DM-10 V-45-HV dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 1124.

Efter ombyggnad. 1500.

Bilar. 211.

Efter ombyggnad. 260.

Efter ombyggnad. Lastmeter 369.

Effektiv spårlängd. 320 m.

Efter ombyggnad. 344 m.

Antal spår 3.

IMO. 7315090.

Systerfartyg. PRINS HENRIK.

1970 05. Beställd.

1972 10 06. Kölsträckt.

1973 03 14. Sjösatt.

Levererades 6 december 1973 till DSB, Korsør, Danmark.

1973 12. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1977 03 02. Så började babords huvudmaskin att började brinna och man fick evakuera 267 passagerare.

1981 05 02. Togs ur trafik för ombyggnad. Gick till Nakskov Skibsværft A/S, Nakskov, Danmark där fartyget både förhöjdes och förlängdes.

1982 03. Återlevererad.

1982 04 03 - 1982 04 04. Provanlöp i Rödby, Puttgarden, Kalundborg, Århus, Korsör, Nyborg, Halsskov och Knudshoved.

1982 04 12 - 1982 04 16. Insatt mellan Halsskov - Knudshoved.

1982 04 23 - 1982 05 17. Insatt mellan Korsör - Nyborg.

1982 05 17 - 1982 06 01. Insatt mellan Halsskov - Knudshoved.

1982 06 12. Insatt mellan Rødby - Puttgarden/ Samt i trafik över Stora Bält vid andra färjors varvsöversyner.

1985 06 09 - 1985 06 26. Insatt mellan Korsör - Nyborg.

1986 02 01. Fick fartyget roderbortfall vid ingången till Puttgarden och kolliderade med den östliga vågbrytaren. Gick till Svendborg Skibsværft för reparation.

1986 03 21. Avgick Rödby mot Warnemünde.

1986 03 22 - 1986 03 27. Insatt mellan Warnemünde - Gedser.

1986 05 30 - 1986 06 12. Insatt mellan Halsskov - Knudshoved.

1986 06 12. Åter i trafik mellan Rödby - Puttgarden.

1987 05 18 - 1987 05 27. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1989 05. Kortare insatts mellan Århus - Kalundborg.

1991 03 14. Kolliderar DRONNING MARGRETHE II med BORE BRITANNICA. BORE BRITANNICA träffar "DRONNINGEN" midskepps om styrbord. Stora läckor uppstod och färjan sattes på land utanför Rødby Havn för att inte sjunka. En besättningsmedlem omkom på " DRONNINGEN ".

1991 03 25. Kunde man få in färjan in till Rødby Havn där hon lossades. Färjan bogserades sen till varvet i Fredericia där hon reparerades.

1991 07. Åter i trafik.

1992 02. Vid varvsöversyn i Nakskov så bröt en brand ut ombord.

1994 02 21 - 1994 03 28. Insatt mellan Korsör - Nyborg.

1995 08 08. Registrerad för Scandlines Danmark A/S, Rödby, Danmark.

1996 04 09 - 1996 05 09. Insatt mellan Korsör - Nyborg.

 1997 08 03. Sista dagen i trafik mellan Rödby - Puttgarden

1997 08. Upplagd i Nakskov.

1997 10 01. Insatt mellan Rødby - Puttgarden under några veckor som fraktfärja.

1997 10. Upplagd i Nakskov.

1998. Ombyggd vid Svendborg Skibsværft, Svendborg, Danmark. Nytt bogvisir från KNUDSHOVED monteras, samt en intern ramp monteras.

1998 10. Insatt som godsfärja med Tysk besättning mellan Rødby - Puttgarden.

1999 06 01. Insatt mellan Gedser - Rostock.

2003 03 11. Gick fartyget på en sandbank utanför Gedser, kom loss efter några timmar.

2005 01 31. Sista dagen i trafik mellan Gedser - Rostock.

2005 02. Såld till Marwan Shipping & Trading, Sharjah, Förenade Arabemiraten. 

2005 02. Övertagen och omdöpt till MARGRETHE i Nakskov, Danmark. Satt under Nordkoreansk flagg, hemmahamn Wonsan.

2005 03 02. Avgick Nakskov.

2005 04. Såld till upphuggning i Indien.

2005 05 05. Ankom Alang, Indien.

2005 06. Efter mycket starka protester från bland annat Scandlines. Så flyttas färjan till Dubai då avtalet som skrevs, att färjan inte skulle går direkt till skrot. 

2005 08. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till BEAUPORT II.

2005 11 20. Ankom Alang, Indien.

M/S DRONNING MARGRETHE II.

Översiktritning. ombyggnadsbilder.

M/S DRONNING MARGRETHE II.

M/S MARGRETHE.

M/S BEAUPORT II.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

© 2021 faktaomfartyg.