M/S EMERALD.

Byggd 1953 av A/S Framnaes Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 147.

Dimensioner. 156,97 x 19,56 x 9,04 m.

Brt/ Dwt. 9951/ 15895.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 7635/ 3346.

Maskineri. En 8-cyl. Götaverken diesel.

Effekt. 4476 kW.

Knop. 13,5.

IMO. 5241647.

1953 01 29. Sjösatt.

Levererades i maj 1953 till Willy Oppens Rederi A/S & F Tenvig & Co A/S, Oslo, Norge. 

1957. Registrerad för Willy Oppens Rederi A/S, Oslo, Norge.

1962. Såld till F. Fenvig & Co, A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till MORGEDAL.

1964. Såld till Ugland Shipping CO, A/S Jørgensens Rederi A/S & Skibs A/S Kysten, Grimstad, Norge. Omdöpt till FERMITA.

1969. Såld till Constantinos S. Efthmiadis, Pireus, Grekland. Omdöpt till EFTHYCOSTA II.

1970 04 08. Kolliderade med ESSO IPSWICH i Cardiff. Bägge fartygen fick stora skador. EFTHYCOSTA II repareras provisoriskt i Cardiff.

1970 04 28. Avgick Cardiff mot Pireus.

1970 05 07. Ankom Pireus och ombyggnad till fraktfärja påbörjas.

1971. Insatt mellan Pireus - Heraklion.

1976. Går rederiet i konkurs.

1977. Såld till Ane Naftiliaki Eteria Kritis A.E. (ANEK) & Minoan Shipping Shipping Lines S.A., Pireus, Grekland. Omdöpt till ZAKROS.

1985 08 14. Såld till Eckardt & Co. Marine, Jugoslavien för upphuggning.

1985 09 30. Ankom Brodospas, Split där upphuggning påbörjades.

 M/S ZAKROS.

Tillbaka till Constantinos S. Efthymiades.

Tillbaka till Minoan Lines.

Tillbaka till Anek Lines.

© 2021 faktaomfartyg.