Efthymiades Lines.
Constantinos S. Efthymiades var en intressant man som tjänade pengar på enklare kryssningar i slutet av 1950-talet.
För dessa pengar köpte han bland annat fyra svenska tankfartyg som vid kaj i Grekland byggdes om till bilförande passagerarfartyg.
Drygt tio år senare, när flottan var som störst, omfattade den ett 20-tal märkliga fartyg som byggts om på ett eller annat sätt.
När "Heleanna" sommaren 1971 råkade i brand på resa Italien-Grekland hade hon så många passagerare ombord att räddningsorganisationen inte fungerade,
med påföljd att ett stort antal människor förlorade livet.
Redaren ställdes inför rätta och åkte i fängelse. Rederierna försattes i konkurs.
Fartygen lades upp och Efthymiades gjorde inifrån buren sitt bästa för att fördröja försäljningen av de snabbt förfallande fartygen i uppläggningsbunkarna.
Med ett undantag. En grupp sjöbefäl skrapade ihop pengar bland bönderna på Kreta och lyckades köpa loss "Minos" som de visste var i bäst skick.
Så bildades Minoan Lines. Resten är historia.
De andra fartygen förföll och blev så småningom skrot ett efter ett i takt med att de rättsliga processerna framskred,
fast visa fartyg överlevde ett tag, innan skärbrännaren eller havet tog sitt.
M/S Phaistos. (1963-1980). M/S Minos. (1964-1974). M/S Sophia. (1965-1976). M/S Heleanna. (1966-1971). M/S Ledra I. (1966-1975). M/S Aeolis. (1967-1977). T/S Melina. (1968-1979). T/S Delos. (1968-1980). M/S Knossos. (1969-1976). |
M/S Delphi. (1969-1977). M/S Efthycosta II. (1969-1976). M/S Mykinai. (1971-1972). M/S Ancona. (1972-1974). M/S Nisos Kypros. (1972). M/S Brindisi Express. (1974). M/S Island Of Cyprus. (1972-1974). M/S Eastern Princess. (1974-1976). M/S Dianita. (1975-1981). |