M/T MUNKEDAL.

Byggd 1954 av Ab Götaverken, Göteborg, Sverige.

Varvsnummer. 679.

Dimensioner. 167,37 x 20,16 x 9,19 m.

Brt/ Nrt/ Dwt.11231/ 6537/ 17610.

Efter ombyggnad. Brt. 11674.

Maskineri. En 9-cyl, Götaverken-MAN diesel.

Effekt. 5070 kW.

Knop. 14,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 676.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 676.

Efter ombyggnad. Bilar. 400.

RN. 9457.

IMO. 5243748.

1953 11 10.

Levererades 21 januari 1954 till Munkedals Ab, Munkedal.

1960 08 31. Överförd för 5,6 miljoner SEK till Rederi Ab Monacus, Kungsbacka.

1966 06 02. Såld för £ 200,000 till Constantinos S. Efthymiadis, Pireus, Grekland. Övertogs i Port De Bouc. Omdöpt till HELEANNA.

1966 06 03. Avgick mot Perama, Grekland ombyggnad till bil och passagerarfärja.

1967 06 23. Insatt mellan Patras - Ancona.

1971 08 27. Avgick Patras mot Ancona kl 10:00 med tre tyfonsignaler som hon alltid gjorde. Ombord fanns 1128 passagerare, 185 bilar samt 8 lastbilar.

1971 08 28. När fartyget befinner sig på position 40.58N, 17.35E nära Brindisi, vid kl 05:30 på morgonen, så bryter det ut brand i köket ombord fartyget. SOS sändes ut från fartyget men eftersom det blåser kraftigt så sprids elden och Kaptenen ger order att överge fartyget. Det var ängslan och rädsla, men räddningsmanskapet jobbade på och efter många timmar så hade branden släckts. Men Italienska bogserbåtar hade redan "övertagit" vraket och hissat upp italienska flaggan på fartyget eftersom Kaptenen hade övergett fartyget. Bogserades in till Brindisi. 25 personer omkom, 1103 personer överlevde.

1974 02 16. Ankom vraket under bogsering till Cantieri Lotti, La Spezia, Italien för upphuggning.

1974. Senare när vissa delar hade skurits bort så bogserades vraket till Toulon, Frankrike.

1975 03. Ombyggd till pråm. Där efter inga uppgifter.

M/S MUNKEDAL.

M/S HELEANNA.

Tillbaka till Rederi Ab Monacus.

Tillbaka till Constantinos S. Efthymiades.

© 2017 faktaomfartyg.