S/S TAISETSU MARU.
Byggd 1948 av Mitsubishi Jukogyo, Kobe, Japan.
Varvsnummer. 818.
Dimensioner. 118,70 x 15,90 x ?.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 6151/ 2863.
Maskineri. Fyra Mitsubishi ångturbiner.
Effekt. 4500 hk.
Knop. 15,5.
Efter maskinbyte. Två Werkspoor dieslar.
Effekt. 4028 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 630.
Hyttplatser. 550.
Bilar. 150.
IDno. 5349657.
Levererades i oktober 1948 till Japanese Goverment (Departure of Railways), Tokyo, Japan. 1948 11 27. Insatt mellan Hakodate - Aomori. 1964 08 31. Sista dagen i trafik mellan Hakodate - Aomori. 1967. Såld till Efthymiades Line, Grekland. Omdöpt till AEOLIS. Ombyggd, samt att maskineriet byttes ut innan fartyget sattes i trafik. 1977. Såld till Sol Maritime Services Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till SOL PHRYNE. 1977. Insatt mellan Pireus - Rhodos - Limassol. 1982 08 21. Insatt mellan Limassol - Beirut - Tunis. 1988 02 13. Såld till en närstående organisation till PLO genom ett utslag i Cypriotisk Domstol. 1988 02 15. Utsätts fartyget för sabotage, genom en undervattensexplosion när det ligger i Limassol. 1988 03 31. Avgick Limassol mot Bijela, Jugoslavien. 1991 12 06. På resa mellan Pula - Bar så sjönk fartyget på position 42.45N/ 16.10E efter explosion ombord. Fartyget gjorde en resa för Jugoslaviska Armén under Honduras flagg. |
S/S TAISETSU MARU.
M/S AEOLIS.
M/S SOL PHRYNE.
Tillbaka till Efthymiades Lines.
© 2022 faktaomfartyg.