M/S FINNCLIPPER.

Byggd 1999 av Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanien.

Varvsnummer 78.

Dimensioner. 188,30 x 29,30 x 6,30 m.

GT/ NT/ DWT. 29841/ 8452 / 7456.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 33958/ 7823.

Maskineri. Fyra Sulzer 8ZAL40S motorer.

Effekt. 23040 kW.

Knop 22,0.

Passagerare. 440.

Hyttplatser. 452.

Lastmeter. 2500.

Efter ombyggnad. 3079.

KM RN. 15132.

IMO. 9137997.

Systerfartyg. FINNEAGLE. STENA BRITANNICA. STENA HOLLANDICA.

1995 10 06. Beställd av Stena Ferries Ltd., London.

1997 02 14. Kölsträckt.

1997 06 25. Överenskommelse om köp av fartyg mellan Stena Lines och Finnlines, att Finnlines tar över fartyget vid leverans.

1998 02 01. Sjösatt.

Levererades 19 maj 1999 till Stena Rederi AB, Göteborg.

1999 05 19. Såld för USD 81 miljoner till Poseidon Schiffahrt AG, Lübeck, (Finnlines Plc, Lübeck), Tyskland.

1999 05 25. Ankom Travemünde.

1999 06 10. Insatt mellan Travemünde - Helsingfors.

2001 12 19. Registrerad för Finnlines Plc, Helsingfors, Finland.

2003 01 04. Ankom Åbo från Travemünde.

2003 01 07. Insatt mellan Nådendal - Kapellskär (FinnLink).

2004 01 20. Avgick fartyget Kapellskär vid 01:00 på natten och gick på grund straxt efter. Kom loss för egen maskin och gick tillbaka till Kapellskär för undersökning.

2004 01 22. Avgick Kapellskär mot Rostock.

2004 01 24. Ankom Neptun Werft, Rostock för reparation .

2004 03 02. Åter i trafik Nådendal - Kapellskär.

2004 11. Såld till RoPax I Clipper Ab, Malmö för leverans i januari 2005.

2005 01 01. Ankom Kapellskär på sin sista resa mellan Nådendal - Kapellskär. Avgick sedan mot Malmö.

2005 01 02. Insatt mellan Malmö - Travemünde (Nordö-Link).

2005 01 03. Registrerad för sina nya ägare.

2005 04 18. Fick fartyget blackout i maskin vid ingång till Travemünde och blockerade hamnen ett tag.

2006 01 02. Insatt mellan Kapellskär - Nådendal (FinnLink).

2006 12 25. Avgick Kapellskär mot Remontowa, Polen för ombyggnad.

2006 12 26. Ankom Remontowa, Polen.

2007 03 14. Åter i trafik mellan Nådendal - Kapellskär.

2007 03 15. Fick fartyget ett läckage och ställde in två avgångar.

2007 03 16. Åter i trafik.

2008 12 24. Avgick Kapellskär mot Remontowa, Polen för varvsöversyn.

2009 01 13. Åter i trafik.

2011 12 26 - 2012 01. Varvsbesök i Gdansk.

2012 02 18. Insatt mellan Helsingfors - Århus.

2012 02 21 - 2012 02 22. Insatt mellan Travemünde - Malmö.

2012 02 23. Insatt mellan Lübeck - Mukran - Ventspils - St Petersburg.

2012 02 29. Insatt mellan Travemünde - Malmö.

2012 03. En rundresa per 3/4 veckors period mellan Travemünde - St Petersburg.

2014 12. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2015 05 14. En resa Travemünde - Helsingfors.

2015 05 16. Insatt mellan Nådendal - Långnäs (under veckodagar, ej helg) Kapellskär.

2016 02 01. Avgick Kapellskär mot Hangö.

2016 02 01. En tur mellan Hangö - Gdynia.

2016 02 03. Avgick Gdynia mot Travemünde.

2016 02 04. Insatt mellan Travemünde - Malmö.

2016 02 24 - 2016 02 25. En tur mellan Travemünde - Helsingfors.

2016 02 26. Ankom Turku Shiprepair, Nådendal för uppfräschning och montering av scrubbers.

2016 05 19. Avgick Nådendal mot Kapellskär. Man passade på att göra vissa tester på Ålands hav innan man lade till i Kapellskär.

2016 05 21. Insatt mellan Kapellskär - Långnäs - Nådendal.

2016 07 02 - 2016 07 03. Avgick Nådendal mot Tallinn redd för att bunkra och sedan tillbaks till Kapellskär.

2017 01 09. Avgick Nådendal mot Malmö.

2017 01 10. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2017 01 12. Utchartrad till Stena Line.

2017 01 14. Avgick Travemünde mot Rostock.

2017 01 15 - 2017 02 12. Insatt mellan Rostock - Trelleborg.

2017 02 12. Avgick Trelleborg mot Malmö.

2017 02 13. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2017 03 26. Avgick Travemünde mot Helsingfors.

2017 03 27. Avgick Helsingfors mot Kapellskär.

2017 03 28. Insatt mellan Kapellskär - Nådendal. Långnäs angörs under veckorna, ej helg.

2018 04. Utchartrad till Balearia Eurolineas Maritimas SA, Spanien.

2018 05 08. Sista dagen i trafik mellan Kapellskär - Långnäs - Nådendal.

2018 05 09. kl 15,37 lokal tid. Management Balearia Eurolineas Maritimas. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2018 05 09. Avgick Nådendal mot Algeciras för ombyggnad. 

2018 05 15. Ankom Algeciras.

2018 05 31. Omdöpt till ROSALIND FRANKLIN.

2018 06 - 2021 10 30. Insatt mellan Barcelona - Palma de Mallorca.

2021 10 30. Avgick Palma De Mallorca mot Valencia.

2021 10 31. Avslutad charter för balearia. Avgick Valencia mot Malmö.

2021 11 06. Ankom Malmö.

2021 11 10. Omdöpt till FINNCLIPPER och återfick Svensk flagg, hemmahamn Malmö. Samma dag så inträffade någon typ av oljespill från fartyget i Malmö hamn.

2021 11 13. Avgick Malmö mot Öresundsvarvet, Landskrona för varvsbesök.

2021 11 28. Lämnade Landskrona mot Malmö.

2021 12 11. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2022 02 09. Bröt en mindre brand ut ombord som besättningen kunde släcka när fartyget låg i Malmö.

2022 02 19. Avgick Malmö mot Piombino.

2022 02 27. Ankom Piombino.

2022 03 11. Avgick Piombino mot Brindisi.

2022 03 13. Ankom Brindisi.

2022 03 17. Såld till Grimaldi Euromed S.P.A. Palermo, Italien. Omdöpt till IGOUMENITSA.

2022 04 25 - 2024 02 28. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa.

2024 03 01. Avgick Igoumenitsa mot Yalova, Turkiet.

2024 03 21 - 2024 03 25. Avgick Yalova mot Valencia.

2024 03 26. Insatt mellan Valencia - Palma - Barcelona.

2024 05 21. Omdöpt till CIUDAD DE SÓLLER. Överförd till Spansk flagg. Hemmahamn Santa Cruz De Tenerife.

M/S FINNCLIPPER.

M/S FINNCLIPPER.

 

M/S FINNCLIPPER.

M/S ROSALIND FRANKLIN.

M/S FINNCLIPPER.

Ombord 1. Ombord 2.  Ombyggnadsbilder.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Finnlink.

Tillbaka till Nordö Link.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Balearia.

Tillbaka till Grimaldi.

Tillbaka till Grimaldi Trasmed.

© 2024 faktaomfartyg.