M/S FINNHANSA.
Byggd 1966 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.
Varvsnummer. 377.
Dimensioner. 134,40 x 20,10 x 5,70 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 7481/ 3496/ 2510.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 9491/ 4920/ 2002.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 10487/ 4600/ 2002.
Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 8RD56 dieslar.
Effekt. 10300 kW.
Knop. 20,0.
Passagerare. 1424.
Efter ombyggnad. 1057.
Efter ombyggnad. 853.
Hyttplatser. 350.
Efter ombyggnad. 875.
Efter ombyggnad. 905.
Efter ombyggnad. 853.
Bilar. 308.
Efter ombyggnad. 95.
Efter ombyggnad. 0.
IMO. 6509371.
Systerfartyg. FINNPARTNER. PRINS HAMLET. BOHÈME.
1963
11 19. Beställd för leverans i mars 1965. Kontraktspris SEK 35
milj. 1964
02 28. Kölsträckt. 1964
12 01. Sjösatt och döpt av Fru Sylvi Kekkonen. 1965
03 18. Bröt det ut brand på fartyget som startade i förskeppet och
spred sig snabbt. Samtliga brandstationer i Helsingfors skickade bilar och
brandmän till varvet. Sex man var instängda i fören och räddades genom
att man svetsade upp en öppning i fartygssidan. Branden härjade i sju
timmar. Två brandmän skadades i släckningsarbetet och fick föras till
sjukhus. Branden försenade leveransen som var planerad till 15 juni 1965.
Rederiet chartrar som ersättning in den israeliska färjan NILI under
sommaren 1965. 1965
06 28. Tas FINNHANSA åter upp i torrdockan för reparationer. Skadorna av
branden är störst föröver på bildäck. 1965
12 16. Återigen brand ombord, men släcktes av varvets personal innan
brandkåren anlänt. Levererades
28 mars 1966 till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland. Överlåtelsen började
med avfärd från varvet kl. 14.00. Kl. 14.30 samlades alla på däck där
flaggskiftet skedde. Kl. 14.45 serverades champagne. Kl. 16.00 var det
debarkering i Södra Hamnen. Aktre delen av bildäcket förstärkt så att
man där kan transportera tunga fordon som traktorer och grävmaskiner.
Det finns även fyra lastrum för containers under bildäcket. Som första
fartyg på Östersjön har hon på akterdäck fått en simbassäng. 1966
03 31. Jungfrutur Helsingfors - Karlskrona - Nynäshamn - Lübeck -
Helsingfors. 1966 04 03. Första ankomsten till Lübeck. 1966
04 04. Insatt i Finnlines trafik mellan Helsingfors - Nynäshamn -
Karlskrona - Lübeck. Från 1969 angjordes inte Karlskrona och under
sommaren gick man via Gotland. 1966
05 25. Inviger Sumparns nya färjeläge i Helsingfors. 1966
09 15. Övergår till vinterturlista och även Köpenhamn trafikeras. 1966
10 13. Pga. övertidskonflikt blir hon liggandes i Helsingfors. 1966
11 11. Anländer Karlskrona med Finnlines 100 000:e passagerare. 1967.
Under vårdockning installerades det ett kylmaskineri som klarar att hålla
10 grader i lastutrymmena även sommartid. 1967
05 19 - 09 17. Finnhansa och Finnpartner går på ett rullande schema. Söndagar
går turen från Helsingfors via Nynäshamn - Karlskrona - Köpenhamn till
Lübeck. På onsdagar går turen från Helsingfors via Rönne och Slite
till Lübeck. Fredagsturen går via Slite till Lübeck. Turerna åter från
Lübeck går samma dagar via samma mellanhamnar. 1967. Under sommaren gjorde fartyget weekendresor mellan antingen Lübeck - Rönne eller Helsingfors - Sandhamn. 1967
07 20. Räddade fyra DDR-flyktingar från en segelbåt 55 km utanför
Rostock. 1967
09 21 - 1968 04 30. Finnhansa och Finnpartner går på ett rullande
schema. Måndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn - Köpenhamn
till Lübeck. På torsdagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn
och Karlskrona till Lübeck. Lördagsturen går via Nynäshamn till Lübeck.
Turerna åter från Lübeck går samma dagar via samma mellanhamnar. 1968
05 03 - 1968 05 31. Finnhansa och Finnpartner går på ett rullande
schema. Måndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn - Köpenhamn
till Lübeck. På onsdagar går turen från Helsingfors via Karlskrona
till Lübeck. Fredagsturen går via Köpenhamn till Lübeck. Turerna åter
från Lübeck går på måndagar via Karlskrona, på onsdag via Köpenhamn
och Nynäshamn, samt på fredagarna direkt till Helsingfors. 1968
06 03 - 1968 08 31. Måndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn
- Köpenhamn till Lübeck. På onsdagar går turen från Helsingfors via
Slite - Rönne till Lübeck. Fredagsturen går via Slite - Köpenhamn till
Lübeck. Turerna åter från Lübeck går på måndagar via Slite - Rönne,
på onsdag via Köpenhamn och Nynäshamn, samt på fredagarna via Slite
till Helsingfors. 1968
09 02 - 1968 09 30. Finnhansa och Finnpartner går på ett rullande
schema. Måndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn - Köpenhamn
till Lübeck. På onsdagar går turen från Helsingfors via Karlskrona
till Lübeck. Fredagsturen går via Köpenhamn till Lübeck. Turerna åter
från Lübeck går på måndagar via Karlskrona, på onsdag via Köpenhamn
och Nynäshamn, samt på fredagarna direkt till Helsingfors. 1969
02. Startar samarbete mellan FÅA och Finnlines på tysklandrutten, som även
fortsatte efter att Finnjet levererats 1977. Marknadsförs som ”Östersjöfartygen”.
Man flyttar från Lübeck till Travemünde. 1969
03 06. Sjukdomsfall ombord. Patienten hämtas med helikopter till
Helsingfors. 1969
05 20. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1969
06 14. Insatt Helsingfors - Slite - Rönne - Travemünde. Under sommaren
ingen trafik till Nynäshamn. 1969
08 31. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1970
03 24. Sjukfall ombord. Helikopter hämtar blodplasma åt patienten, men
pga. dåligt väder fås det till fartyget först nästa dag med hjälp av
en lotsbåt från Porkkala. 1970
06 03. Under sommaren insatt Helsingfors - Slite - Rönne - Travemünde. 1970
08 31. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1970
12 31. Såld till Enso-Gutzeit Oy, Helsingfors, Finland. Efter att
Merivienti Oy fusionerats med moderbolaget. 1971.
Under sommaren insatt Helsingfors - Slite - Rönne - Travemünde. 1971
09 15 - 1972 05 15. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1972
03 01 - 1972 04 27. Ombyggd vid Howaldtswerke-Deutsche Werft AG, Kiel,
Tyskland. 226 nya hyttplatser tillkommer på bekostnad av allmänna
passagerarutrymme. 1972
05 01 - 1972 05 31. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1972
06 02 - 1972 08 28. Insatt Helsingfors - Slite - Rönne - Travemünde. 1972 08 30 - 1973 05 15. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1972
09 22 - 1972 12 31. Gör under hösten 11 kryssningar till Sovjethamnar
mellan tysklandsresorna. 1973
04. Dockning på Valmets varv i Helsingfors. Restaurangdäcket förnyas.
Poolen slopas till förmån för frisörsavdelning. Hon blir även det första
finska fartyget med satellitnavigation. 1973
04 30. Kryssning Helsingfors - Sandhamn - Helsingfors. 1973
04 30 - 1973 05 20. Gör fyra 25 timmarskryssningar Helsingfors –
Tallinn. 1973
05 30 - 1973 08 30. Insatt Helsingfors - Slite - Rönne - Travemünde. 1973 09 01. Insatt Helsingfors – Nynäshamn – Travemünde. 1973
09 02 - 1973 11 16. Gör mellan tysklandsturerna fem 25 timmarskryssningar
Helsingfors - Tallinn. 1974
04 10 - 1974 04 28. Ur trafik för dockning. 1974
04 28 - 1974 05 29. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1974
05 29 - 1974 08 31. Insatt Helsingfors - Slite - Rönne - Travemünde.
1974 09 01 - 1975 05 27. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. 1974. Under hösten tio kryssningar från Helsingfors till Leningrad, Riga och Tallinn mellan tysklandsturerna. 1975.
Under våren 11 kryssningar från Helsingfors till Leningrad, Riga och
Tallinn mellan tysklandsturerna. 1976
06 01 - 1976 08 31. Insatt Helsingfors - Slite - Travemünde. Under
sommaren ingen trafik till Nynäshamn. 1976
06 12 - 1976 08 21. Gör istället för att ligga i Travemünde sex
dagskryssningar till Rönne. 1976
09 01 - 1977 04 30. Insatt Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde. Gör
varannan vecka också en dagskryssning på fredagarna mellan Travemünde -
Nyborg - Travemünde, istället för att ligga still i Travemünde. 1977
01 05. I svår sjögång och 22 m/s vindstyrka förlorar FINNHANSA sin
bogport ca 4 sjömil utanför Gråhara. Full back slogs och man återvänder
till Helsingfors. 1977 05 09. Meddelas att FINNHANSA skall dras ur trafik. Samtidigt meddelas att man ställer in planerade kryssningar under sommaren pga. få bokningar vilket tros bero på en sjömansstrejken. Planer var att göra sju Rigakryssningar, fyra till Leningrad och en i veckan till Tallinn. 1977
05 - 1977 09. Utchartrad till PZB (Polferries). Insatt mellan
Helsingfors - Gdansk Finska sjömansfacket kräver att det ska vara finsk
personal ombord, då fartyget är finskflaggat. 1977 09 03. Passagerare faller överbord strax utanför Hoburgen, Gotland. Omkommer. 1977
09 07. Friställs personalen. 1977
09 13. Såld till Birka Line Ab, Mariehamn, Finland för FIM 33 miljoner för
leverans 1978. Birka tittade samtidigt på systerfartyget SVEABORG som
också var till salu och man hade option på att köpa. Birka Line spelade
ut försäljarna mot varandra. 1977
09 14. Upplagd utanpå FINLANDIA vid Sandviken i Helsingfors. 1978
01 09. Levererad till Birka Line Ab, Mariehamn. Omdöpt till PRINSESSAN. 1978
01 17. Cocktailparty och visning av fartyget i Västerhamnen i Mariehamn. 1978
01 18. Avgick mot Stockholm där det blev pressvisning och en premiärresa
för inbjudna. 1978
01 19. Insatt i Ålands Linjen trafik mellan Stockholm - Mariehamn. Sex
kryssningar/vecka. Birka Line hade även planer på att förlänga linjen
till Åbo. 1978
12 16. Svensk passagerare försvann från fartyget på resa mellan
Stockholm - Mariehamn. 1980
03 05 - 1980 04 22. Ombyggd vid Howaldtswerke-Deutsche Werft AG, Hamburg,
Tyskland. Får 76 nya hytter med 268 nya hyttplatser tillbyggt på övre
bildäck och har därefter 341 hytter med 905 bäddar, samt fem nya
konferensutrymmen på 9:e däck bakom bryggan samtidigt fördubblades
storleken på danssalongen. 1980
04. Åter i trafik. 1982
11 07. Brand i fartygets värmecentral när hon ligger i Mariehamn, släcks
på ca. 2 timmar. Avgår till Stockholm något försenad. 1983
01 03. Under vinteruppehållet i Mariehamn upptäcktes skador på babord
huvudmaskins avgasturbin. 1983
02 07. Vid kolvhalning under vinteruppehållet i Mariehamn upptäcktes
sprickor i cylinderlocken på styrbords huvudmaskin. 1984
04 29. Skador på inredningen förorsakade av läckande vattenrör. 1985
04 08. Vid dockning på Finnboda varv konstaterades skador på slingerkölen
efter en hård isvinter. 1986
04 26. Upplagd i Svibyviken i Mariehamn, samt satt till försäljning. 1986
06 11. Meddelar Birka Line att Prinsessan är såld till ett amerikanskt
bolag för kryssningstrafik i Karibien, men affären slutfördes aldrig. 1987
04 20. Lämnade Mariehamn och gick till varvet i Oskarshamn. 1987
04 24. Såld till Inter Orient Navigation Co Ltd, Limassol, Cypern för
USD 4 milj. Omdöpt till PRINCESA MARISSA i
Oskarshamn. 1987
05 15. Anländer till Pireus. Fick innan trafikstart AC tillbyggd och 180
flygplansfåtöljer sattes in.
1987
06. Insatt för Louis Cruises Lines på 3 – 4 dagars kryssningar från
Limassol till Haifa/Port Said/Rhodos-Tinos- Pireus. 1990.
Registrerad för Princesa Marissa Co, Ltd, Limassol, Cypern. 2005
06 - 2005 09. Insatt mellan Pireus - Rhodos - Limassol 2005
09. Upplagd
i Limassol. 2006
03. Upplagd i Drapetsona. 2006
06 19 - 2006 09 11. Insatt mellan Pireus - Rhodos - Limassol. 2006
07. Utchartrad till Kanadensiska myndigheter för att evakuera medborgare
från Libanon, gjorde en tur till Tyr och tillbaka till Larnaca. 2007.
På hösten, upplagd. 2008
04. Såld till Indiska upphuggare. 2008
05. Omdöpt till PRINCE. Satt under Georgisk flagg,
hemmahamn Batumi för sin sista resa till Alang, Indien. 2008 06 16. Kördes upp på stranden i Alang, Indien. |
M/S FINNHANSA.
M/S PRINSESSAN.
M/S PRINCESA MARISSA.
Tillbaka till Louis Cruise Line.
© 2021 faktaomfartyg.
Tack till Olav K för uppdaterad text.