M/S FINNPARTNER.
Byggd 1966 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.
Varvsnummer. 380.
Dimensioner. 134,40 x 19,90 x 5,20 m.
Efter ombyggnad. 134,40 x 22,53 x 5,70 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 7458/ 3798/ 1626.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7586/ 4419/ 1626.
Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 8RD56 dieslar.
Effekt. 10300 kW.
Knop. 21,0.
Passagerare. 1400.
Senare omklassad till 1208.
Hyttplatser. 498.
Efter olika ombyggnader. 578/612/ 800.
Bilar. 241.
Lastbilar. 18.
RN. 11248.
IMO. 6605450.
Systerfartyg. FINNHANSA. PRINS HAMLET. BOHÈME.
1965 02 12. Beställd. 1965 04 06. Kölsträckt. 1965
12 15. Sjösatt och döpt av Fru Sylvi Kekkonen. Levererades
22 juni 1966 till Amer-Tupakka Oy , Helsingfors, Finland. Därav fick fartyget
namn efter ett finskt cigarett märke, Partner. Leveransprovturen avgick kl.
14.00 från varvet. 1966
06 30. Visas upp för allmänheten i Helsingfors. 1966
07 04. Insatt i Finnlines trafik på ”Hansavägen” mellan Helsingfors - Nynäshamn/Slite
- Karlskrona - Lübeck, tillsammans med systerfartyget FINNHANSA. Man valde att
anlöpa Nordlandkai i Lübeck istället för Travemünde, då man fick förmånligare
hamnavgifter i Lübeck. FINNHANSA och FINNPARTNER avgick från Helsingfors och Lübeck
på måndagar, onsdagar och fredagar. 1966 07 05. Anländer Lübeck på sin jungfruresa. 1966
09 15. Övergår till vinterturlista och även Köpenhamn trafikeras. 1966
09 19. Chartrad till oljebolaget Neste (idag Fortum) för att öppna
oljeraffinaderiet Sköldvik. 1966
12 13. Välte en långtradare på bildäck i storm. 1967.
Under våren fick hon kylmaskiner som klarar av att hålla 10 grader i
lastutrymmena även sommartid. 1967
05 19 - 1967 09 17. FINNHANSA och FINNPARTNER går på ett rullande
schema. Söndagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn - Karlskrona - Köpenhamn
till Lübeck. På onsdagar går turen från Helsingfors via Rönne och Slite
till Lübeck. Fredagsturen går via Slite till Lübeck. Turerna åter från Lübeck
går samma dagar via samma mellanhamnar. 1967.
Under sommaren gjorde fartyget weekendresor mellan antingen Lübeck - Rönne
eller Helsingfors - Sandhamn. Även julresor till Stockholm anordnandes. 1967
09 21 - 1968 04 30. FINNHANSA och FINNPARTNER går på ett rullande schema. Måndagar
går turen från Helsingfors via Nynäshamn – Köpenhamn till Lübeck. På
torsdagar går turen från Helsingfors via Nynäshamn och Karlskrona till Lübeck.
Lördagsturen går via Nynäshamn till Lübeck. Turerna åter från Lübeck går
samma dagar via samma mellanhamnar. 1968
05 03. Första fartyget att använda Köpenhamns nya färjehamn. 1968
10 03. Utchartrad som en exportutställningen ”Finnfocus-68” och gick till
London, där hon låg i 5 dagar nedanför Towern. 1968
12 27. Såld till Oy Svea Line Ab, Åbo, Finland. Ett finskt rederi ägt av
Stockholms Rederi Ab Svea och som finsk ombudsman för rederiet fungerar Oy
Siljarederiet Ab, Åbo. Försäljningspriset var SEK 30 milj. Fortsätter under
två veckor i trafik för Finnlines. Amer Tupakka har planer att bygga ett nytt
fartyg avsett för renodlade kryssningar som ersättning för FINNPARTNER. 1969
01 15. Sista resan till Köpenhamn för Finnlines, endast last tas ombord. 1969
01 20. Omdöpt till SVEABORG. 1969 01 21. Utchartrad till Linjebuss International Ab, Helsingborg. 1969
01 22. Insatt i Trave Lines trafik mellan Helsingborg - Tuborg (Köpenhamn) -
Travemünde. Ersätter KRONPRINS CARL GUSTAV efter att samarbetet mellan Trave
Line och Lion Ferry avslutas, när Lion Ferry chartrade ut färjan till SJ. Som
parhäst går SVEA DROTT på linjen. Under dom kommande åren byggdes
lastutrymmena under bildäck i omgångar om till hytter. 1970
02. Dockad på Helsingörs varv och flera hytter tillbyggda. 1972
01 11. Såld till Stockholms Rederi Ab Svea, Helsingborg. 1976
10 12. Efter att Trave Line fusionerats med Malmö - Travemünde linjen lades SVEABORG
upp och bjöds ut till salu för SEK 40 milj. 1977
03 03. Utchartrad på 10 månader till Aarhus-Oslo Linie GmbH (J.A. Reinecke)
Hamburg, Tyskland på 10 månader. Omdöpt till PEER GYNT.
Insatt mellan Århus - Oslo. Efter ett tag fick det tyska rederiet ekonomiska
problem. 1977
10 24. Charterkontraktet bryts. 1977
10 28. Scandinavian Ferry Lines (Rederi Ab Svea, Stockholm) fortsätter trafiken
som innan. 1978
10. Linjen läggs ner. 1978
11 09. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA
BALTICA. Pris SEK 21,5 milj. Togs över i Göteborg och gick därefter
till ombyggnad vid Werft Nobiskrug G.m.b.H. Rendsburg, Tyskland. Bl.a. så
byggdes det på en ny överbyggnad med en hyttavdelning med 92 nya hytter akteröver
och 55 meter långa och 1,2 meter breda sponsorer monterades på skrovsidorna. Bäddantalet
ökade från 612 till 800. 1979
03 11. Efter ombyggnad uthyrd till BP fram till hösten 1981 och insatt som
logements och förrådsfartyg vid olika oljeprojekt och oljeriggar på oljefältet
Sullom Voe, utanför Shetlandsöarna i Nordsjön. Hos Stena Line gick hon
internt under namnet ”Offshorefärjan”. 1981.
Under hösten upphörde kontraktet för oljefälten och fartyget lades upp i Göteborg. 1982
04 08. Såld till Dodekanissiaki Anonimos Naftialiki, (D.A.N.E.) Rhodos,
Grekland. Pris USD 7,5 milj. 1982 05 06. Omdöpt till IALYSSOS i Göteborg. 1982
05. Innan fartyget sattes i trafik så skars den extra hyttavdelning ner.
Bogporten svetsades igen, då man i Grekland endast lastar genom aktern. 1982.
Insatt mellan Pireus - Patmos - Leros - Kalymnos - Kos - Rhodes / Astypalea -
Nissiros - Tilos - Symi - Kastelorizo. 1998.
Dane Sea Line som trafikerar Pireus - Kreta med fyra färjor har ekonomiska svårigheter.
Flera av fartygen kräver reparationer, men medel saknas. IALYSSOS blir belagd
med kvartstad tidvis. 2000
10. Vart fartyget arresterat av Sjöministeriet före sin ordinarie avgång på
grund av ett maskinhaveri. 2002
01. Såld till okända köpare, Phnom Penh, Kambodja. Omdöpt till SALIM. 2002.
Såld för 600,000 USD till Farley Shipping Line, Grekland. (registrerad för
Stil Venture Incorporate, Monrovia, Liberia). Omdöpt till NOURA I. 2002.
Insatt för Sunlight Shipping & Maritme Transport, Port Said, Egypten,
mellan Suez - Jeddah. 2002. Registrerad i det Kambodjanska skeppsregistret. 2004. Såld till Natalia Shipping Ltd, Ulan Bator, Mongoliet. Omdöpt till NOURA. 2004 05 18. Ankom Global Marine, Alang, Indien för upphuggning. |
M/S FINNPARTNER.
M/S SVEABORG.
M/S PEER GYNT.
M/S STENA BALTICA.
M/S IALYSSOS.
M/S SALIM.
M/S NOURA I.
© 2021 faktaomfartyg.
Tack Olav K för uppdatering på texten.