M/S GOTLANDIA.

Byggd 1965 av Langesunds Mekaniske Verksted A/S, Langesund, Norge.

Varvsnummer. 52.

Dimensioner. 71,00 x 14,58 x 3,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1413/ 456/ 375.

Maskineri. Två MWM TBRHS 345AU dieslar.

Effekt. 3380 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 800.

Senare ändrat till. 620.

Hyttplatser. 77.

Bilar. 140.

RN. 10608.

IMO. 6510253.

Systerfartyg. ÖLÄNNINGEN.

1965 02 06. Sjösatt.

Levererad 16 juli 1965 till Rederi Ab Pool, Oskarshamn. (Rederi Ab Nordö.) Var meningen att sättas i trafik för Ö-Linjen mellan Södertälje - Kappelshamn.

1965 07 17. Insatt för Ö-Linjen mellan Oskarshamn - Klintehamn.

Trafik under sommaren. 

Trafik övrig tid.

1965. RN. Oskarshamn - Grankullavik - Klintehamn.

1966. RN. Oskarshamn - Grankullavik - Klintehamn.

1967-1972. RG. Oskarshamn-Visby/Klintehamn.1 o 3

1973-1976. Västervik - Klintehamn - Grankullavik.

1977. Upplagd.

1965. RN. Oskarshamn - Klintehamn.

1966. RN. Oskarshamn - Klintehamn.

1967-1974. RG. Oskarshamn - Klintehamn/Visby2.

1975-1977. RG. Upplagd/Reserv alternativ godsfärja.

1 under 1968-1971 endast till Visby. 2 från 1972 endast till Visby. 3 under somrarna 1967 och 1972 även till Grankullavik.

RN= Rederi Ab Nordö.

RG= Rederi Ab Gotland.

1966. Under sommaren någon vecka, ersatte ÖLÄNNINGEN på linjen Södertälje - Kappelshamn då hon hade maskinproblem på ena huvudmotorn. 

1966 10 04 - 1966 10 06. Utchartrad till A/S Grenaa-Hundested Linien. Insatt mellan Grenaa - Hundested.

1967 03. Insatt några dagar mellan Södertälje - Kappelshamn - Oskarshamn eftersom ÖLÄNNINGEN hade gått på grund.

1967 04 03. Såld till Gotlandstrafiken Ab, Visby (Dotterbolag till Rederi Ab Gotland).

1972. På våren vart fartyget ombyggt vid Oskarshamns Varv med ramp innanför bogporten, samt ombyggd i aktern och skybaren byggdes om till vilsalong.

1978 05 19 - 1978 08 26. Utchartrad till Rederi Ab Sally, Mariehamn. Omdöpt till VIKING 2. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn.

1978 08 27. Omdöpt till GOTLANDIA.

1978 12. Såld till Nicolas L. Nomicos, Pireus, Grekland.

1979 01 13. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till SKOPELOS

1979. Insatt mellan Volos - Skiathos - Skopelos - Alonnisos. 

1999. Upplagd i Volos.

2001 05 22. Såld till Western Pacific Transport, Brindisi, Italien. Satt under St Vincent & Grenadinen flagg, hemmahamn Kingstown. Omdöpt till MAMBRO.

2001 06. Omdöpt till ALKYON. Insatt mellan Brindisi - Valona.

2001 08 16. Arresterad i Brindisi, Italien. Vid inspektion var det mängder av brister på fartyget.

2002. Överförd till Bolivia flagg, Hemmahamn La Paz.

2002. Flyttad till Keratsini, Grekland för vidare uppläggning.

2018 11 12. Grekiska Ministry of Shipping & Island Policy överlåts till Spanopoulos Group för bärgning och bortforsling till skrot.

2019 02 20. Bogserad av CHRISTOS XXII mot Aliaga, Turkiet.

2019 02 22. Ankom Aliaga, Turkiet där fartyget huggs upp.

  M/S GOTLANDIA.

  M/S GOTLANDIA.

M/S VIKING 2.

M/S SKOPELOS.

Ombord.

M/S ALKYON.

M/S ALKYON.

extrabilder.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Grenaa-Hundested Linien.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Nomicos Lines.

© 2023 faktaomfartyg.