M/S ÖLÄNNINGEN.
Byggd 1965 av Langesunds Mekaniske Verksted A/S Langesund Norge.
Varvsnummer 51.
Dimensioner. 71,00 x 14,58 x 3,90 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1,413/ 457/ 375.
Maskineri. Två 8-cyl, MWM dieslar.
Effekt. 3432 kW.
Efter maskinbyte. Två 12-cyl, Deutz dieslar.
Effekt. 3432 kW.
Knop 18,0.
Passagerare. 600.
Hyttplatser 64.
Bilar. 140.
IMO. 6501915.
Systerfartyg. GOTLANDIA.
1964 10 31. Sjösatt. Levererad 30 april 1965 till Rederi Ab Nordö, Klintehamn. 1965 05 03. Insatt i Ö-Linjens trafik enligt följande. |
Sommartrafik. RN= Rederi Ab Nordö. |
Trafik övrig tid. RG= Rederi Ab Gotland. |
1965-1966. RN. Södertälje-Kappelshamn. 1967-1969 och 1971. RG. Södertälje-Visby-Västervik. 1970. RG. Nynäshamn - Kappelshamn. 1972. RG. Nynäshamn-Visby-Västervik. |
1965-1967. RN. Södertälje-Kappelshamn. 1967-1968. RG. från hösten, Södertälje-Visby/Kappelshamn. 1969-1972-januari. RG Södertälje-Visby. 1972. RG under våren Nynäshamn-Visby. |
1966 03 01 - 1966 03 29. Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien, Kalundborg, Danmark. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg. 1966. Under sommaren fick fartyget problem med ena maskinen, Insatt mellan Oskarshamn - Klintehamn under någon vecka. 1966 08 25. Kolliderade fartyget utanför Stora Karlsö med Irisbolagets ångare INDUS som var på resa till England. INDUS fick ett hål midskepps och sattes på grund på Utholmen för att inte sjunka. ÖLÄNNINGEN klarade sig dock undan med lindrigare skador. 1967 02 27. Fick fartyget klockan 19:35 bottenkänning vid Mellgrund. Läckage uppstod i fyrans vingtank. Återvände till Södertälje där lastens lossades. Avgick därefter till Ekensbergs Varv för reparation. 1967 04 01 - 1972 09 30. Utchartrad till Rederi Ab Gotland, Visby. 1968 02 24. Bogserade SUDERSAND som fått propellerhaveri till Visby. 1968. Under våren ändrad hemmahamn till Oskarshamn. 1972 05 05. Råkade fartyget klockan 14.50 ut för en vevhusexplosion i babords huvudmotor. En mindre brand uppstod därmed, vilken dock omgående kunde släckas. Cylinderfodral, kolv samt kolvbussning fick utbytas. 2,1 kubikmeter systemolja fördärvades av smuts och vatten. 1972 09 30. Avslutad charter till Gotlandsbolaget 1972 09. Såld för 12,600,000 SEK till Camiros y Puentos Federales des Ingresos y Servicios Conexos (Mexikanska Staten) Santa Rosalio, Mexico. 1972 09. Omdöpt till BENITO JUAREZ. 1972 12. Avgick Finnboda Varv till Malmö. 1973 01. Övertagen av dom nya ägarna i Malmö. Avgick mot Mexico. 1973. Insatt mellan La Paz - Guaymas. 1976. Insatt mellan La Paz - Topolobampo. 1984. Insatt mellan Santa Rosalia - Guaymas eller mellan Guaymas - La Paz. 1988 05. Får fartyget nytt maskineri. 1988. Går i trafik mellan Rosalia - Guaymas under högsäsong. Under lågsäsong insatt mellan Guaymas - La Paz under veckoslutet. Övrig tid upplagd eller reservfärja för övriga rutter. 1989 09 20. Registrerad för Grupo Sematur de California S.A. de C.V. Mexico. 2004 05 19. Fick fartyget sin klassning indragen. 2004 04 26. Såld till Manar Shipping Service, Panama. Management Marwan Shipping &Trading, Sharjah, Förenade Arabemiraten. Men lämnade aldrig Mexiko. 2009 - 2011. Upphuggen i Guayamas, Mexiko. |
M/S ÖLÄNNINGEN.
M/S ÖLÄNNINGEN.
M/S BENITO JUAREZ.
Tillbaka till Rederi Ab Nordö.
Tillbaka till Gotlandsbolaget.
Tillbaka till Transbordadores.
© 2021 faktaomfartyg.