M/S GRISSLAN.

Byggd 1953 av Traveverft, Ebschner & Gabler, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer. 200.

Dimensioner. 25,63 x 5,21 x 1,70 m.

Brt/ Nrt. 127/ 79.

Maskineri. Två 8-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz dieslar.

Effekt. 220 kW.

Knop. 13,0.

Passagerare. ?.

RN. 9422.

Systerfartyg. EJDERN. SKRAKEN.

Levererades i maj 1953 till Rederi Ab Saltsjöfart, Stockholm.

1953. Utchartrad till SÅA för trafik i Stockholms skärgård.

1954. Överförd till Järnvägs Ab Stockholm-Saltsjön, Stockholm

1968. Utchartrad till Kolmården Rederi Ab, Norrköping.

1968 07 04 - 1968 08. Insatt mellan Norrköping - Kolmården.

1969 07. Såld till Nya Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till MÄLARDROTT.

1969. Insatt på trafik till Björkö/ Birka.

1975 03. Såld till Rederi Ab Diana, Stockholm (Tore Ulff).

197?. Bogserar S/S MARIEFRED från Slagsta till Finnboda Varf.

1978 01. Såld till Drottningholms Ångfartygs Ab, Stockholm.

1978. Insatt på på trafik från Uppsala till Skokloster - Sigtuna.

1979. Utchartrad till Wermland Touring Service, Karlstad.  Omdöpt till VÄNERSOL.

1979. Insatt i trafik på Vänern.

1979 05 30. Går fartyget på grund vid Härö i norra Vänern under en resa mellan Kristinehamn - Karlstad. Ombord fanns ca 40 passagerare, varva flera är handikappade barn. Kapten kör upp med fartyget på land och samtliga evakueras. Akterdäcket kom under vattenytan efter ett tag.

1979 06. Under bärgningsförsök så misslyckas man och fartyget gled ner i djupet.

1980 05. Såld till O Olsson, Gualöv.

1980. Såld till Pr Axel Persson, Tjurkö.

1998 01. Ströks fartyget ur skeppsregistren. Är i dag ett populärt dykmål.

M/S GRISSLAN.

M/S MÄLARDROTT.

Tillbaka till Kolmården Rederi Ab.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.