M/S KRAAKERØ.

Byggd 1964 av Langesunds M.V. A/S, Langesund, Norge.

Färdigställd vid Sarpsborg Mekaniske Verksted, Sarpsborg, Norge.

Varvsnummer 50.

Dimensioner. 57,00 x 12,22 x 4,12 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 992/ 370/ 147.

Maskineri. Två MAN G8V30/45ATL dieslar.

Effekt. 1790 kW.

Knop 13,0.

Passagerare. 260.

Hyttplatser. 0.

Bilar. 50.

IMO. 6411342.

1964 03 26. Sjösatt.

Levererades i juni 1964 till A/S Birger Svendsen & Söner, Fredrikstad, Norge.

1964 06 15. Avguck Fredrikstad via Strömstad till Kragerø.

1964 06 15. Vid tillägg vid Kragerø så blåste det kraftigt och fartyget fick problem att lägga till och en trossen brast och drev ut från kajen men med hjälp av en fiskebåt kom man in till kaj.

1964 06 15. Insatt mellan Kragerø - Strömstad.

1964 09 28. Avslutades trafiken mellan Strömstad - Kragerø.

1964 09 29. Insatt mellan Arendal - Lysekil samt Kragerø - Skagen.

1964 10. Såld till Rederi Ab G.H. Linjen, Höganäs för 5 miljoner SEK. Omdöpt till GILLELEJE.

1964 12 05. Insatt mellan Höganäs - Gilleleje.

1965 06 15 - 1965 07 17. Utchartrad till Rederi Ab Nordö, Oskarshamn. Insatt mellan Oxelösund - Kappelshamn.

1965 11. Såld till Rederi Ab Gotland, Visby för övertagande i januari 1966.

1966 01. Omdöpt till POLHEM

1966 01 24. Ankom Visby för första gången.

1966. Under sommaren insatt mellan Västervik - Visby - Grankullavik - Oskarshamn. Fick snabbt smeknamnet "Fimpen" eller Ahlqvists moped". Övrig tid upplagd eller reservfärja.

1967 04 - 1968 03. Utchartrad till I/S Kastrup-Malmö Linien. Insatt mellan Malmö - Kastrup.

1968. Under sommaren. Insatt mellan Västervik - Klintehamn - Grankullavik. Övrig tid upplagd eller reservfartyg.

1969 - 71. Under sommaren. Insatt mellan Oskarshamn - Klintehamn - Grankullavik - Oskarshamn. Övrig tid upplagd eller reservfartyg.

1970. Våren, utchartrad till Polish Ocean Lines, Gdynia ett kort tag.

1972 04. Såld till Tourship Co, Panama. Omdöpt till CORSICA FERRY

1972 05 20. Insatt mellan Bastia - Livorno.

1973 01 31. Detonerade en sprängladdning på fartygets babordssida och fartyget fick skrovskador under vattenlinjen men höll sig flytande.

1976. Såld till Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka (Jadrolinija), Jugoslavien. Omdöpt till LASTOVO 1.

1976 - 1978. Insatt mellan Split - Hvar - Vela Luka - Ubli.

1978. Omdöpt till PARTIZANKA. Insatt mellan Split - Vis.

1992. Omdöpt till STON.

1996. Såld till Listowel International Ltd, Kingstown, Saint Vincent & Grenadines. Omdöpt till STONE.

1997. Såld till Karden Line, Trabzon, Turkiet. Insatt mellan Trabzon - Ukraina.

1998. Såld till Fergün Denizcilik LS, Gime, Turkiet. Omdöpt till GÜNIZ.  Insatt mellan Tasucu - Girne/ Kyrenia.

2006. Registrerad för Fergün Denizcilik LS, Batumi, Georgien.

2008 08. Såld till Poster Navigation, Co, Giurgiulesti, Moldavien. Insatt mellan Trabzon (Turkiet) - Sochi (Ryssland).

2008 08. Överförd till Turkisk flagg.

2011 10. Såld till F Kucuk, Freetown, Sierra Leone. Omdöpt till AZZURRA II.

2011 12 26. Ankom Iskian Gemi Sökum, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S KRAAKERØ.

M/S GILLELEJE.

M/S POLHEM.

M/S CORSICA FERRY.

M/S PARTIZANKA.

M/S GÜNIZ.

Tillbaka till G-H Linjen.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till I/S Kastrup-Malmö Linien.

Tillbaka till Corsica Ferries.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2021 faktaomfartyg.